ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Jeep Renegade

Jeep is de grondlegger van de terreinauto, maar moet het vandaag de dag vooral hebben van SUV’s (Sports Utility Vehicles). De meest compacte SUV van Jeep is sinds enkele jaren de Renegade. Twee testteams namen hun caravans ermee op sleeptouw voor de ACSI FreeLife TestTour naar Italië.

Auteur
Sander Cox
Datum
5
5
ReactiesPraat mee
ACSI FreeLife TestTour 2017_Jeep Renegade

Freelance journalist Mario Vos schrijft al meer dan 30 jaar over over auto’s en nam voor ACSI FreeLife de Jeep Renegade onder de loep.

Civilian Jeep

De Jeep speelde een hoofdrol in de Tweede Wereldoorlog – er werden meer dan een half miljoen exemplaren voor de strijdkrachten geproduceerd – en had zo’n goede reputatie dat hij na de oorlog als CJ-reeks (Civilian Jeep) succesvol verderging. Er verschenen ook luxueuzere en comfortabelere uitvoeringen en dat was de opmaat voor het ontstaan van de SUV.

Het merk Jeep werd eind jaren tachtig onderdeel van het Chrysler-concern, dat in 2009 zelf in zwaar weer kwam en werd overgenomen door Fiat. Daarmee werd de weg vrijgemaakt voor meer compacte modellen, want Fiat wilde de uitstekende reputatie van Jeep ook in Europa benutten. En zo kwam de Renegade tot stand, de meest compacte Jeep ooit.

MultiAir

Voor deze trekautotest kozen we de 1.4 MultiAir met handgeschakelde versnellingsbak. Deze motor is voorzien van een turbocompressor, levert 140 pk en een maximum koppel van 230 Nm dat al bij 1.750 tpm wordt bereikt.

Een bijzonderheid aan deze viercilinder benzinemotor is de toepassing van MultiAir-techniek. Daarbij is de gasklep achterwege gelaten en in plaats daarvan wordt de mate van klepopening gebruikt om de lucht voor de motor te doseren. De brandstof wordt direct ingespoten. Met deze techniek wordt de weerstand van de gasklep weggenomen en verdwijnen de pompverliezen. Dat is wat technisch, maar het komt er op neer dat de efficiëntie van de motor groter is.

Verbruik Jeep Renegade

In de praktijk betekent het dat de Jeep Renegade een relatief kleine motor heeft, die toch erg krachtig en soepel is en tegelijk redelijk zuinig omspringt met brandstof. Met de vrij forse LMC Musica achter de Renegade verbruikten Andre en Floortje Dingemanse (TestTeam Levensgenieters) tijdens de TestTour gemiddeld 11 liter per 100 kilometer.

Trekkracht

De 1.4 MultiAir-motor lijkt misschien wat krap, maar de turbo zorgt bij lage toerentallen al voor een uitstekende trekkracht. En het vermogen van de motor is over een breed gebied bruikbaar, want tot bijna 6.000 tpm houdt de krachtbron de fut erin. De motor maakt overigens nooit veel geluid, tenzij je het maximale toerental nadert.

ACSI FreeLife 1-2018

Wil je weten wat Mario Vos nog meer is opgevallen aan de Jeep Renegade? Je leest dat en hoe het de testteams is bevallen in ACSI FreeLife 1-2018.

bestel magazine

Praat mee

  1. J

    Ik zie op youtube een jeep 1.4 renegade die een eriba touring 542 60 trekt ,folm freelife met een echtpaar.Ik heb zo een jeep mag ik dezelfde caravan wel trekken.Op kenteken jeep staat max 1000kg geremd.In uw film trekt hij de eriba trol 12ookg geremd volgens mij.Hoe zit dat?

    Reageer
    0
    0
  2. MF
    Maria Faassen

    Ik begrijp de combinaties niet.
    de Fiat PN850H mag 1000 kg trekken.
    de Bürstner premio life mag tot 1200 kg laden.

    De Fiat PN860H mag 1500 KG trekken. rijklaar 1395kg
    de LMC 36WRPZ mag tot 1700 kg laden.
    Max massa samengesteld is 3070 kg.
    Wanneer er niemand inzit is deze combie al 3095 kg.

    De Jeep PP605V mag 1500 kg trekken
    en de Eriba 53WRPR mag tot 1500 KG. laden.
    Max massa samengesteld 3632 kg. dus boven de 3500 kg. Dus je hebt een BE rijbewijs nodig. Of hoe zit dat?

    De Jeep PD618N mag 1500 kg trekken en dat is precies wat de Dethleffs zal mogen laden.

    Graag commentaar als het niet juist is.

    Reageer
    0
    0
    1. S

      Je moet de max toegelaten massa (MTM) optellen bij de MTM van de caravan. Is het totaal hoger dan 3500 dan is een BE rijbewijs van toepassing. Wat de wagen mag trekken of wat de rijklare massa is heeft hier geen belang.
      Je vermeldt nergens wat de MTM van de Jeep is.
      Wat je in België kan doen is de MTM op het inschrijvingsbewijs van de wagen laten verminderen. Detareren noemt men dit. In het vak F2 van het inschrijvingsbewijs staat dan de nieuwe lagere MTM. De originele MTM staat in vak F1. De aanvraag doe je via je verzekeraar. Zo kan je alsnog ontsnappen aan het BE rijbewijs.

      Reageer
      0
      0
      1. J

        MTM staat er niet meer op bij de RDW.
        Dat heet nu.
        Max. Massa samengesteld. En dat gewicht staat wel bij die 3e combinatie vermeld.

        Reageer
        0
        0
      2. Mf
        Maria faassen

        Ja. Dat klopt .ik haal de gewichten van de kentekens bij de rdw.
        Wat ik wel niet direct door had was dat de test waar ik het hier over heb in de KCK stond..dom.
        Maar ook met de Jeep.
        De PJ376B op de foto mag 1500 kg. Trekken en komt samengesteld niet aan de 3500 kg.

        Reageer
        0
        0

Praat mee: Trekautotest: Jeep Renegade

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht