Freelance journalist Mario Vos schrijft al meer dan 30 jaar over over auto’s en nam voor ACSI FreeLife de Jeep Renegade onder de loep.
Civilian Jeep
De Jeep speelde een hoofdrol in de Tweede Wereldoorlog – er werden meer dan een half miljoen exemplaren voor de strijdkrachten geproduceerd – en had zo’n goede reputatie dat hij na de oorlog als CJ-reeks (Civilian Jeep) succesvol verderging. Er verschenen ook luxueuzere en comfortabelere uitvoeringen en dat was de opmaat voor het ontstaan van de SUV.
Het merk Jeep werd eind jaren tachtig onderdeel van het Chrysler-concern, dat in 2009 zelf in zwaar weer kwam en werd overgenomen door Fiat. Daarmee werd de weg vrijgemaakt voor meer compacte modellen, want Fiat wilde de uitstekende reputatie van Jeep ook in Europa benutten. En zo kwam de Renegade tot stand, de meest compacte Jeep ooit.
MultiAir
Voor deze trekautotest kozen we de 1.4 MultiAir met handgeschakelde versnellingsbak. Deze motor is voorzien van een turbocompressor, levert 140 pk en een maximum koppel van 230 Nm dat al bij 1.750 tpm wordt bereikt.
Een bijzonderheid aan deze viercilinder benzinemotor is de toepassing van MultiAir-techniek. Daarbij is de gasklep achterwege gelaten en in plaats daarvan wordt de mate van klepopening gebruikt om de lucht voor de motor te doseren. De brandstof wordt direct ingespoten. Met deze techniek wordt de weerstand van de gasklep weggenomen en verdwijnen de pompverliezen. Dat is wat technisch, maar het komt er op neer dat de efficiëntie van de motor groter is.
Verbruik Jeep Renegade
In de praktijk betekent het dat de Jeep Renegade een relatief kleine motor heeft, die toch erg krachtig en soepel is en tegelijk redelijk zuinig omspringt met brandstof. Met de vrij forse LMC Musica achter de Renegade verbruikten Andre en Floortje Dingemanse (TestTeam Levensgenieters) tijdens de TestTour gemiddeld 11 liter per 100 kilometer.
Trekkracht
De 1.4 MultiAir-motor lijkt misschien wat krap, maar de turbo zorgt bij lage toerentallen al voor een uitstekende trekkracht. En het vermogen van de motor is over een breed gebied bruikbaar, want tot bijna 6.000 tpm houdt de krachtbron de fut erin. De motor maakt overigens nooit veel geluid, tenzij je het maximale toerental nadert.
ACSI FreeLife 1-2018
Wil je weten wat Mario Vos nog meer is opgevallen aan de Jeep Renegade? Je leest dat en hoe het de testteams is bevallen in ACSI FreeLife 1-2018.