Vierwielaandrijving was standaard op de Compass die we aan de tand konden voelen. Het was tevens één van de auto’s die werd ingezet voor de ACSI FreeLife TestTour.
Lichter en moderner
De nieuwe Compass is met een lengte van 4,39 meter bijna een decimeter korter dan zijn voorganger. Maar tevens is de auto lichter en moderner. Het prijskaartje van de vorige Compass met 163 pk dieselmotor en vierwielaandrijving bedroeg € 46.990. Daar was toen trouwens een 2,2 liter viercilinder motor voor nodig, die niet geleverd kon worden met automaat.
Een flinke stap voorwaarts
De huidige Compass 4×4 (€ 49.990) heeft een kleinere tweeliter dieselmotor. En die kan eigenlijk alles beter dan zijn voorganger. Hij levert meer vermogen (170 pk) en meer trekkracht bij een lager toerental. Hij heeft bovendien minder brandstof nodig. Bij de benzinemotoren is de vooruitgang nog groter. Een flinke stap voorwaarts voor dit Jeep-model, mede dankzij Fiat, dat een groot deel van de techniek levert.
Vering vangt hobbels goed op
Het onderstel van de Compass is niet erg onder de indruk van een aangekoppelde caravan, een Eriba Troll 530 Rockabilly. De vering vangt hobbels in de weg goed op en de stevige schokdemping brengt snel rust in de combinatie. De Jeep kan zeker overweg met zwaardere caravans dan de Eriba, al vinden we die caravan juist erg goed passen bij het vlotte design van de Compass. Kritiekpuntjes hebben we weinig. We hadden wel verwacht van een auto in deze prijsklasse dat hij….
Het oordeel van de testteams
Benieuwd wat er achter deze puntjes komt te staan? In ACSI FreeLife 8-2018 vind je het hele verhaal én kom je er ook achter waarmee de nieuwe Compass volgens de testteams Actievelingen en Levensgenieters allemaal punten scoort als caravantrekker.