Signalement
- Merk
- Ford
- Model
- Focus Wagon 1.5
- Testjaar
- 2019
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 1.408 kg * Trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/700 kg * Maximum toelaatbaar gewicht: 1.950 kg
- Basisprijs
- Focus Wagon 1.0 Ecoboost: €25.160 * Prijs geteste uitvoering (zonder extra opties): €30.010
De tijd heeft niet stil gestaan in de compacte middenklasse, ook wel het C-segment genoemd. Vooral de laatste twee decennia zijn auto’s in deze klasse zeer volwassen geworden. Ze zijn luxueuzer en veiliger dan ooit en ze zijn flink gegroeid.
Ford Focus
Een Ford Focus van pakweg 20 jaar geleden was als vijfdeurs hatchback 4,15 meter lang; vandaag de dag is dat ruim twee decimeter meer. En als stationwagon meet de huidige Focus nog eens bijna twee decimeter extra, namelijk liefst 4,67 meter. Daarmee is hij nagenoeg even lang als een Mondeo Wagon van 20 jaar geleden, een auto uit het grotere D-segment.
Vorstelijke buitenmaten
De nieuwste Ford Focus Wagon is dus een flinke auto. Niet alleen in de lengte, maar ook qua breedte (daar noteren we bijna 1,83 meter) en hoogte (1,48 meter). Die vorstelijke buitenmaten doen vermoeden dat het er ook in het interieur royaal aan toe gaat, en dat is een juiste aanname. Het wordt het beste geïllustreerd door de ruimte op de achterbank en de bagageruimte.
Op de achterbank heb je als volwassene van Nederlands formaat – we behoren nu eenmaal tot de langere volkeren op deze aarde – een tamelijk riante zitpositie met ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Met drie volwassenen naast elkaar lukt ook wel als het geen rit van een hele dag wordt. Ervan uitgaande dat de Focus Wagon als gezinsauto wordt ingezet, hebben de kinderen aanzienlijk minder te klagen dan hun ouders destijds in de Focus van toen.
Misschien nog veelzeggender is de beschikbare bagageruimte. We noteren een laadvolume van 608 liter met de achterbank in zijn normale positie. Met de rugleuning weggevouwen – dat kan heel handig met een hendeltje, want de rugleuning wordt na ontgrendeling door een veer naar beneden geduwd – is er 1.653 liter beschikbaar. Ook qua gewicht kan de Focus Wagon wel wat hebben, want rijklaar mag er nog bijna 550 kilogram bij.
Royaal laadvolume van 608 liter. Met de rugleuning weggevouwen is er zelfs 1.653 liter beschikbaar. De achterklep laat zich eenvoudig openen middels een ‘schop-beweging’ onder de bumper.
Volwassen uitrusting
Bij de volwassen afmetingen past ook de dito standaarduitrusting. De Focus Wagon is van huis uit lekker compleet in de geteste Titanium Businessuitvoering met onder meer klimaatregeling, cruisecontrol, parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera, sleutelloze toegang en starten. Bovendien heeft de auto een prettig werkend infotainmentsysteem met navigatie en Apple CarPlay, waarmee je enkele praktische apps van je smartphone ook in de auto kunt gebruiken. Het systeem kan zelfs je binnenkomende Whatsapp-berichten voorlezen en je kunt een antwoord dicteren.
Met de veiligheid is het ook goed gesteld in de Focus. We turven een City Safety System (voorkomt aanrijdingen in de stad), een rijstrookassistent, een systeem dat waarschuwt voor botsingen, noodremassistentie en ons testexemplaar had ook nog een dodehoekassistent en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter de auto.
Middels het infotainmensysteem met navigatie en Apple CarPlay, kun je enkele praktische apps van je smartphone ook in de auto gebruiken.
Ecoboost
Groter groeien en meer luxe en veiligheid aan boord hebben heeft wel consequenties voor het gewicht. De Focus Wagon weegt rijklaar namelijk 1.408 kilogram. Dat is bijna 200 kilogram meer dan het model uit 1999 en ook meer (60 kg) dan de even grote Mondeo uit die periode. Echt zwaar is de auto niet voor zijn lengte, voor een caravantrekker zou hij gerust nog wat zwaarder mogen zijn.
Om dat hogere gewicht te compenseren heeft Ford geen grotere motoren toegepast, maar wel krachtigere. Onder de motorkap van ons testexemplaar zit een 1,5 liter driecilinder motor met turbo uit de Ecoboost-familie. Ford was één van de eerste merken met driecilinder turbomotoren, aanvankelijk zelfs alleen met 1,0 liter inhoud. De term Ecoboost verwijst deels naar de zuinigheid, maar ook naar de turbodruk die de prestaties een ‘boost’ kan geven. Allebei tegelijk kan natuurlijk niet.
Ons testexemplaar heeft de 150 pk-variant van die motor, er bestaat ook een uitvoering met 182 pk. Het maximum koppel bedraagt 240 Nm bij slechts 1.600 toeren. Dat doet een soepel motorkarakter vermoeden met veel trekkracht onderin, maar toch is er een lichte aarzeling voelbaar als je bij lage toerentallen gas geeft. De turbo moet altijd even op gang komen, ook al kost dat maar een fractie van een seconde. Als je dan al te enthousiast de koppeling laat opkomen kan de motor soms zelfs afslaan, zeker als er een caravan is aangekoppeld.
De elektrische wegklapbare trekhaak kan vanuit de bagageruimte bediend worden. De stekker zit heel handige op de beugels, evenals het oog voor de losbreekkabel.
Bescheiden motorinhoud
De driecilinder turbomotor is verder wel een zeer aangename krachtbron. Hij is stil, soepel en krachtig, en bovendien zuinig zolang de belasting niet te hoog is. We verbruikten gemiddeld een keurige 5,9 liter per 100 kilometer op de momenten dat de Focus Wagon ‘solo’ reed. Het wordt wel een wat ander verhaal zodra de belasting stijgt, bijvoorbeeld met een caravan achter de auto.
Het idee achter een zogenaamde ‘gedownsizede’ motor is namelijk dat je op kruissnelheid (pakweg 120 km/u) niet veel vermogen nodig hebt en dan dus een bescheiden motorinhoud volstaat. Bij het accelereren zorgt de turbo voor de benodigde kracht, maar als die kracht niet nodig is – bij kruissnelheid heb je maar zo’n 30 pk nodig – werkt de turbo ook nauwelijks en is het verbruik dus laag.
Met aangekoppelde caravan erachter zal de turbo echter veel vaker worden benut omdat je meer kracht nodig hebt om het extra gewicht en (vooral op hogere snelheden) de extra luchtweerstand te compenseren. Tijdens onze test van de Ford Focus Wagon met de Dethleffs c’go 415 QL Spring Edition verdubbelde het verbruik tot 11,8 liter per 100 kilometer. We constateren zo’n toename overigens vaker bij relatief kleine turbomotoren.
Zware belasting
Een ander aspect is de zesversnellingsbak met relatief lange overbrengingen voor de vijfde en zesde versnelling. Die lange overbrengingen zijn bedoeld om het toerental te verlagen op kruissnelheid. Dat werkt wederom prima als je solo rijdt met weinig belasting, maar met een caravan achter de Focus Wagon 90 km/h rijden en dan de motor in ‘6’ nog geen 1.800 toeren laten draaien, is vragen om problemen.
Om te beginnen zit er totaal geen fut meer in de combinatie. Als je plotseling wilt versnellen kun je wel gas geven, maar er gebeurt nagenoeg niets. Snel twee versnellingen terug is de enige oplossing. Een groter probleem zal zich op langere termijn voordoen, want een motor die zwaar belast is weinig toeren laten draaien betekent minder koeling en minder smering. En de lagers krijgen bij een laag toerental en een hard werkende motor eveneens meer op hun donder. Motorschade kan uiteindelijk het gevolg zijn.
De driecilinder turbomotor trekt moeiteloos een middenklasse caravan.
Prima stabiliteit
Dit is natuurlijk geen specifiek probleem van de Ford Focus, want het geldt voor alle kleine turbomotoren met een lange vijfde en/of zesde versnelling die het toerental moet drukken. Laat bij caravanrijden daarom die lange versnellingen voor wat ze zijn, schakel één of twee versnellingen terug en zorg dat de motor op kruissnelheid liefst dik boven de 2.500 toeren draait.
Als je dat doet in de Ford Focus Wagon met een aangekoppelde caravan heb je een zeer prettige trekauto. Genoeg fut voor een plotselinge tussenacceleratie en vlotte prestaties. Daar komt bij dat de Focus voor een heel stabiel weggedrag van de combinatie zorgt. Je zou met de wat langere overhang achter van de Focus Wagon verwachten dat de combinatie wat beweeglijk is na het nemen van een grotere hobbel of een verkeersdrempel, maar de Focus is opvallend snel weer rustig. De goed afgestemde schokdempers zorgen voor een prima stabiliteit.
Conclusie Ford Focus Wagon 1.5
De Ford Focus had altijd al een mooi afgestemd weggedrag: sportief, maar tegelijk comfortabel en met veel gevoel sturend. Aan dat rijtje kunnen we na de test van de Focus Wagon ook nog toevoegen dat het een prima caravantrekker is. Hij trekt een middenklasse caravan moeiteloos, blijft stabiel op de snelweg en brengt na een hobbel of drempel snel weer rust in de combinatie.
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.