Freelance journalist Mario Vos schrijft al meer dan 30 jaar over over auto’s en nam voor ACSI FreeLife de Dacia Duster TCE 125 4×4 onder de loep.
Roemeense Renaults
Dacia bestaat als autofabrikant al een halve eeuw. Het Roemeense merk werd aanvankelijk vooral bekend door het in licentie produceren van Renault modellen. De Dacia 1300 – een versoberde variant van de Renault 12 – was destijds de meest bekende auto van het merk. Na het vallen van de muur ging het bergaf met Dacia en rond de eeuwwisseling nam Renault het helemaal over om er een budgetmerk van te maken.
Mooiere afwerking
De Logan was het eerste nieuwe model. Dit model was vooral bedoeld voor Oost-Europa, Turkije en andere waar de wegen niet zo geweldig zijn, maar er bleek bij ons ook interesse voor te zijn. Al snel volgden er meer modellen, waaronder ook de Duster, een niet onaardig SUV-model, dat er zelfs met vierwielaandrijving is. Het bleek een succes en inmiddels is de tweede generatie van de Duster uit. Belangrijkste veranderingen zijn een vlotter uiterlijk, meer luxe en een wat betere en mooiere afwerking. Veel klanten vonden de auto wat te simpel.
Voldoende trekkracht
Ook de techniek is moderner geworden, want vandaag de dag laten de emissie-eisen technische afdankertjes niet toe. En dus kreeg de Duster de moderne 1,2 liter turbomotor met 125 pk en een koppel van 205 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Dat is voldoende trekkracht voor een middenklasse caravan. In de versie met vierwielaandrijving die we hebben getest weegt de Duster rijklaar zo’n 1.400 kilogram. Dat relatief hoge gewicht is ook prettig voor een caravantrekker.
Dacia Duster
Nieuwsgierig wat er allemaal nog meer over de Duster te vertellen valt en hoe hij als trekauto bevalt? In ACSI FreeLife 7-2018 lees je het hele verhaal.