Signalement
- Merk
- Subaru
- Model
- Outback 2.5l
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 1.739 kg; maximumgewicht: 2.200 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 2.000/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.800 kg; maximum kogeldruk: 90 kg
- Basisprijs
- Subaru Outback 2.5i Comfort € 58.895; Prijs geteste uitvoering € 65.895
Het verhaal van de Subaru Outback gaat terug tot de Legacy. Dat model verscheen in 1989 in het hogere segment boven de tot dan toe bekende L-serie. De eerste generatie was er als sedan en als stationwagon. Na de modelvernieuwing in 1994 werd de stationwagon voortaan Touring Wagon genoemd, maar drie jaar later kwam er een extra stoere variant bij met verhoogd onderstel en een sterkere motor, de Legacy Outback. De naam Outback verwijst naar het uitgestrekte, onherbergzame binnenland van Australië.
De komst van de Legacy Outback was ook meteen het moment dat Subaru besloot om alleen nog maar de versies met vierwielaandrijving aan te bieden in ons land. In Scandinavië en de Alpenlanden, waar de modellen van Subaru altijd veel meer aftrek vonden, was vierwielaandrijving al bijna altijd standaard.
Legacy
Na een jaar was het alweer voorbij voor de eerste Legacy Outback, want Subaru kwam in 1998 met de derde generatie van de Legacy, die meteen als sedan, Touring Wagon en Outback leverbaar was. Die Outback kreeg zelfs een belangrijkere positie in het gamma, want naast de 2,5 liter viercilinder motor kwam er een versie met zescilinder benzinemotor. Met deze versie probeerde Subaru te concurreren met modellen als de Audi Allroad quattro. In onze contreien met weinig succes overigens.
In 2003 verscheen de vierde generatie van de Legacy en tegelijk kwam er ook een derde generatie van de Outback, maar dan zonder het voorvoegsel Legacy. Hoewel het platform van beide auto’s dus identiek was, werd de Outback als zelfstandig model gevoerd, maar de minst sterke boxermotor (tweeliter) was in de Outback nooit beschikbaar. Het model stond dus wel een niveautje hoger in de pikorde.
Zesde generatie
Voor de Legacy was de vijfde generatie (2009) de laatste die in ons land werd geleverd. Tot 2015 om precies te zijn. De Outback – altijd qua techniek sterk leunend op die Legacy die in veel landen nog altijd wordt verkocht – bleef in het gamma. Er volgde in 2015 nog een modelvernieuwing, die echter geheel volgens de heersende Subaru-traditie geen spectaculair nieuws te bieden had.
Met elke generatie groeide de Outback een beetje in lengte, breedte en hoogte, maar het platform bleef vaak meerdere generaties in gebruik. Ook de motoren gingen meerdere modelgeneraties mee, al werden ze wel steeds verder verfijnd. En die traditie wordt ook bij de jongste Outback in ere gehouden. De begin dit jaar verschenen zesde generatie is echter wel redelijk ingrijpend van uiterlijk veranderd.
Hij werd langer, breder en vooral ook hoger, waardoor het veel meer een SUV is dan de opgehoogde stationwagen van weleer. Bovendien staat de nieuwe, veel ruiger uitziende Outback nog weer iets hoger op z’n 18 inch wielen. De bodemvrijheid bedraagt ruim 21 centimeter, waarmee hij in combinatie met de standaard vierwielaandrijving ook wel een zekere terreinvaardigheid heeft. Veel meer in elk geval dan de gemiddelde SUV.
Expressiever uiterlijk
De nieuwe Outback werd niet alleen groter, maar het uiterlijk werd ook expressiever. Meer donkere kunststof accenten, grotere wielen en ruigere, zwaarder uitgevoerde dakrails. En die zijn niet alleen stoer om te zien, maar ook praktisch in gebruik. Je kunt de beugels aan een zijde loshalen uit hun vergrendeling en dan een kwartslag draaien en aan de overzijde vastzetten, waardoor het dwarsliggers worden en je er direct een dakkoffer of skihouder op
kunt bevestigen.
Maar je hebt aan boord ook al behoorlijk wat bagageruimte. De kofferbak biedt een volume van 561 liter en heeft ook een iets langere laadvloer en de opening van de bagageruimte is breder geworden. Klap je de achterbank neer dan ontstaat er een enorm laadvolume van 1.822 liter. En het is een nagenoeg geheel vlakke laadvloer.
Modernisering interieur
Zet je de achterbank weer overeind, dan tref je daar twee comfortabele zitplaatsen aan met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Met drie volwassenen wordt het daar wat krap in de breedte, zoals in nagenoeg elke personenauto. Voorin is het eveneens comfortabel zitten, omdat de interieurbreedte van de auto Outback groeide.
Maar wat toch het meest verrast in deze Subaru is zijn modernisering in het interieur. Het Japanse merk zette altijd kleine pasjes bij het vernieuwen van het interieur, maar dit keer is er een enorme stap gezet. Het voor hedendaagse begrippen relatief kleine centrale schermpje heeft plaats gemaakt voor een scherm van tabletformaat, mooi geïntegreerd, met langs de randen knoppen om belangrijke functies direct te kunnen bedienen, zoals de verwarming en ventilatie, het volume van het audiosysteem en de zenderkeuze.
De meest spectaculaire vernieuwing in de Outback is het interieur dat veel moderner is geworden.
Eye Sight
Het grote scherm is niet alleen mooi strak opgenomen in het geheel nieuwe dashboard, ook de afwerking van het geheel is erg fraai. In onze testauto is ook de kleurstelling zeer smaakvol en voor Subaru-begrippen zelfs gewaagd: oranjebruine leren bekleding met zwarte en aluminiumkleurige accenten.
Qua bediening laat de Subaru niets te wensen over. Alles zit op een logische plek, voor veel functies is een directe toegang, de rest gaat via het tablet in de middenconsole. Handig is ook bij deze Outback dat bij het achteruitrijden niet alleen het beeld achter de auto wordt weergegeven, maar ook een beeld van de rechtervoorkant via een camera in de buitenspiegel. Handig bij het manoeuvreren, zeker als je met aangekoppelde caravan achteruit rijdt. Daarnaast heeft het Eye Sight Drive Assistsysteem nu elf veiligheidsfuncties standaard aan boord, waarmee Subaru zich kan meten met de beste merken in deze klasse.
Slimme vondst van Subaru is de camera onder de rechterbuitenspiegel die naar de rechter voorkant kijkt en dat beeld projecteert op het centrale scherm naast dat van de achteruitrijcamera bij het achteruitrijden.
Continu variabel
Bij de aandrijflijn van de Outback gaat Subaru geen experimenten aan. We zien de vertrouwde 2,5 liter boxermotor, die volgens het Japanse merk wel voor 90 procent nieuw is en een aanzienlijk hogere compressieverhouding heeft. De motor levert iets minder vermogen (169 pk) maar wel meer trekkracht (252 Nm) dan zijn voorganger en dat bij een lager toerental.
De kracht vloeit via een continu variabele transmissie (CVT) – een nazaat van de ooit door DAF bedachte Variomatic – permanent naar alle vier de wielen. Vierwielaandrijving betekent meer tractie, een betere verdeling van het vermogen over de auto en minder slijtage aan de aangedreven wielen dan bij tweewielaandrijving, omdat elk wiel maar de helft van de hoeveelheid kracht hoeft te verwerken.
Stabiliserende vierwielaandrijving
Niet alleen daarom heeft de Subaru Outback goede papieren als caravantrekker. De motor heeft een grote cilinderinhoud en is robuust gebouwd, het vermogen wordt heel gelijkmatig ontplooit en dankzij de CVT altijd schokvrij overgebracht op de wielen. Daar komt bij dat de Outback een forse auto is en dus ook wel wat gewicht in de schaal legt, want rijklaar weegt hij bijna 1.750 kilogram.
Van Subaru mag er achter een Outback 2.000 kilogram hangen. Wij kozen voor de test voor de Fendt Opal 515 SG met een maximumgewicht van 1.700 kg (in stappen op te waarderen tot 2.000 kg). Het bleek een prima partner voor de Outback, die weinig moeite had met de ruim 7,5 meter lange caravan. De van huis uit vrij comfortabel geveerde Subaru hield de Fendt dankzij de stevige schokdemping steeds goed in bedwang en de stabiliteit was prima te noemen.
Na het nemen van een verkeersdrempel of een grote hobbel keerde de rust snel terug in het span. Bij het inhalen van vrachtwagens of bussen bleef de combinatie ook mooi stabiel en de zijwindgevoeligheid was gering, ondanks de iets langere overhang achter. De stabiliserende werking van de vierwielaandrijving doet ook bij deze Subaru zijn werk uitstekend.
Ons trekadvies
De 4,87 meter lange Subaru Outback 2.5i mag volgens de opgave van de Japanse fabrikant 2.000 kg trekken. Rijklaar – dat is met alle vloeistoffen, een voor 90 procent gevulde brandstoftank en een bestuurder van 75 kilogram aan boord – weegt de Subaru 1.739 kilogram. Tellen we daar nog eens goed 300 kilogram bij op voor bagage en passagiers, dan komen we op pakweg 2.050 kilogram uit.
Laten we onze vuistregel daar op los dat de caravan 75 procent van de beladen trekauto mag wegen, dan komen we op een geadviseerd trekgewicht van 1.512 kilogram uit. Maar een vuistregel is niet altijd onverkort van toepassing. Bij de Outback tellen we er met een gerust hart een kleine 300 kilogram bij op vanwege de vierwielaandrijving en het feit dat Subaru een echte trekauto-specialist is. Bovendien bevestigen onze rijindrukken de goede stabiliteit van de combinatie en dus houden wij het op een veilig trekadvies van 1.800 kilogram.
De Subaru Outback 2.5I
Conclusie
Subaru heeft een gering aandeel in de totale autoverkopen, maar caravanners hebben het merk hoog op hun verlanglijstje en niet zonder reden, zo blijkt ook weer uit de test van deze nieuwe Outback. Het is een probleemloze trekker, die ‘fluitend’ een flinke caravan aan de haak neemt en daarmee een stabiele combinatie vormt. Het is wel jammer dat de op de CO2-uitstoot gebaseerde aanschafbelasting (BPM) de prijs van de Outback de laatste vijf jaar flink heeft opgedreven, want samen met de BTW gaat bijna de helft van de aanschafprijs naar de schatkist
Bekijk de video en lees veel meer over andere caravantrekkers
Nog niet uitgekeken op deze probleemloze caravantrekker? Vergeet dan niet de bijbehorende video te bekijken die je hierboven kunt aanklikken. Nog niet zeker of deze Subaru Outback iets voor jou is? Testredacteur Mario Vos vertelt je op ACSIFreeLife.nl alles over caravantrekkers van verschillende merken.