Het succes van de Kia Niro komt niet uit de lucht vallen en is eigenlijk ook geen grote verrassing. Na de doorbraak van de Koreaanse merken aan het begin van deze eeuw volgde het inzicht om de modellen die hier worden verkocht meer op de Europese smaak af te stemmen. Kia richtte een Europees hoofdkwartier op met een eigen designstudio en opende een fabriek in Slowakije, waar per jaar een kleine 350.000 auto’s van de band rollen.
Technisch toonaangevend
Toch is het succes van de Niro niet alleen te danken aan het feit dat de auto’s qua design beter bij ‘onze’ smaak passen. Kia is ook op technisch gebied een toonaangevend merk geworden. Zo was de eerste generatie van de Niro direct leverbaar als zuinige hybride en niet veel later als plug-in hybride. En vanaf 2019 was het model ook verkrijgbaar in een volledig elektrische versie met een opmerkelijk bruikbare actieradius.
Met name die volledig elektrische versie (destijds e-Niro geheten, tegenwoordig Niro EV) was zeer in trek als zakenauto, mede vanwege de gunstige fiscale bijtelling. Maar ook de hybride en plug-in hybride Niro vonden veel kopers.
Tweede generatie
Na krap zes jaar vond Kia het tijd om de Niro te vernieuwen. Bijna alles aan het model is daarbij onder handen genomen. De nieuwe Niro is iets langer, breder en hoger en heeft een langere wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras). Van die extra centimeters profiteren de inzittenden, die met name achterin wat extra beenruimte aantreffen. En de bagageruimte is licht gegroeid tot 451 liter laadvolume (1.445 liter met neergeklapte achterbank).
Opvallend genoeg is het gewicht iets lager dan bij de eerste generatie van de Niro, want de meeste auto’s worden na een modelvernieuwing niet alleen groter, maar ook zwaarder. De nieuwe Niro weegt echter juist 32 kilogram minder dan zijn voorganger.
Cross-over
Het design van de nieuwe Niro is nog wat markanter geworden, met een nieuwe interpretatie van de zogenaamde ‘digital tiger face’-grille, want deze is veel platter geworden. Opmerkelijk is ook het contrasterende vlak in de C-stijl, het stuk van de carrosserie dat boven het achterwiel tot het dak doorloopt. Het maakt van de Niro een echte blikvanger en het staat de auto ook goed.
Velen zullen de Niro gemakshalve als SUV bestempelen, maar strikt genomen is het een zogenaamde cross-over, een kruising tussen twee autotypen. De Niro heeft de proporties en het silhouet van een SUV, maar hij is slechts een dikke decimeter hoger dan een hatchback of stationwagen. Je zit er dus wel wat hoger in, waardoor je een iets beter zicht op het verkeer hebt en makkelijker kunt instappen, maar je hebt niet het extra gewicht en de extra luchtweerstand van een nog hogere SUV. Het beste van twee werelden zou je het kunnen noemen.
Dubbele functie
In het interieur van de Niro wordt de aandacht getrokken door een groot ledpaneel dat op het dashboard bijna vanaf het bestuurdersportier tot en met de middenconsole loopt. Het deel bij die console is licht naar de bestuurder toe gebogen en biedt plaats aan het infotainmentsysteem met navigatie. De platte constructie maakt de Niro extra ruimtelijk voorin.
De bediening van de auto gaat deels via het aanraakscherm, maar voor veelgebruikte functies is er een reeks knoppen net onder de ventilatieroosters. Deze knoppen hebben een dubbele functie, want je kunt schakelen tussen verwarming/ventilatie en infotainment. Dat is wel even wennen, omdat de draaiknop voor de temperatuur aan boord bij het omschakelen een volumeknop wordt.
Sommige functies kun je ook op het stuurwiel bedienen, en er is een speciaal knopje bij de middenplaat van het stuur, getiteld ’Drive Mode’ voor de rijstanden. Daarmee kies je voor de Eco-stand van de aandrijflijn of de Sport-stand. In het laatste geval is de gaspedaalrespons sneller en schakelt de automatische versnellingsbak later op.
De middenconsole
Technische gegevens Kia Niro
Motor en versnellingsbak
Viercilinder-benzinemotor met elektrische ondersteuning, cilinderinhoud: 1.598 cm3, systeemvermogen: 141 pk (104 kW) bij 5.600 tpm maximaal koppel van 265 Nm tussen 1.000 en 2.400 tpm, Aandrijving/transmissie: voorwielaandrijving, zestraps automaat met dubbele koppeling
Gewichten
Rijklaargewicht: 1.474 kg; maximumgewicht: 1.940 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.300/600 kg; geadviseerd maximum-trekgewicht: 1.300 kg; maximum- kogeldruk: 100 kg
Afmetingen
Lengte: 442 cm, breedte: 183 cm, hoogte: 155 cm, wielbasis: 272 cm; inhoud bagageruimte: 451-1.445 liter; inhoud brandstoftank: 42 liter
Rijprestaties
Topsnelheid: 165 km/u, acceleratie 0-100 km/u: 10,4 s; verbruik volgens WLTP-norm: 4,7 l/100 km; testverbruik met caravan (Eriba Touring 542): 8,0 l/100 km.
Vanafprijzen rijklaar
Vanafprijzen rijklaar
Vanafprijs Kia Niro Hybrid € 31.995
Prijs testauto € 41.890
Ons trekadvies
De Kia Niro HEV Launch Edition zit qua formaat net onder de vierenhalve meter en is wat lichter dan veel van zijn concurrenten. Rijklaar laat hij een gewicht noteren van 1.474 kilogram, wat voor een hybride in deze klasse vrij gunstig is.
De caravanbezitter heeft doorgaans liever een zwaardere auto die de combinatie wat meer domineert. Maar in dat geval is dat niet van belang, omdat het opgegeven trekgewicht van 1.300 kilogram zeer realistisch is.
Met een kleine 300 kilogram aan bagage en inzittenden is de beladen Niro Hybrid 1.774 kilogram zwaar. Als we dan onze veiligheid-vuistregel hanteren dat de beladen caravan niet meer dan 75 tot 80 procent zou moeten wegen dan de beladen trekauto, dan komen we ruim boven de 1.300 kilogram uit. Dus ons trekadvies komt in dit geval overeen met de opgave van Kia. We mogen er nog bij aantekenen dat je veel speelruimte hebt bij het beladen van de caravan, want de Niro kan een kogeldruk aan van 100 kilogram.
Wat vindt het testteam van de Kia Niro?
Benieuwd hoe Jan Kees en Tineke van testteam Cultuurliefhebbers terugkijken op hun ervaringen met de Kia Niro als trekauto? Sla dit artikel dan niet over én bekijk de video die je hierboven kunt aanklikken. Voor een complete indruk van de Kia Niro lees je het totale artikel in ACSI FreeLife 1-2023.
Tekst: Mario Vos