Signalement
- Merk
- Volkswagen
- Model
- ID.Buzz pro
- Testjaar
- 2023
- Gewicht
- Leeggewicht: 2.396 kg; Maximaal gewicht: 3.000 kg
- Basisprijs
- € 67.490
De overgrootvader van de ID.Buzz, de Volkswagen T1, had een korte ontwikkelingsperiode van slechts 51 weken. De nieuwste versie van de iconische VW-bus daarentegen deed er meer dan tien jaar over. Hij kan nu voor € 67.490 worden besteld.
Vergelijking met de T1
Het interieur van de ID.Buzz is niet te vergelijken met het ruimtewonder T1. De bagageruimte heeft een laadvolume van 1.121 liter met de achterbank rechtop en 2.123 liter met de stoelen omlaag. De binnenhoogte is wat laag door de verhogingen op de laadbodem. Die zijn nodig om een doorlopende laadbodem te creëren met de achterbank neergeklapt. Zonder verhogingen lijkt de ID.Buzz meer op een echte bus, maar dat helpt niet veel als het gaat om het laadvermogen.
Het leeggewicht van de ID.Buzz is 2.396 kg, het toegestane totaalgewicht is maar 3.000 kg. Het maximale laadvermogen, inclusief een bestuurder van 75 kg, is dus precies 529 kg. Dat is nog lager dan de allereerste T1-serie met 750 kg laadvermogen. Maar de vergelijking is niet helemaal eerlijk, want de ID.Buzz Pro is de luxe autoversie met stoelen. De ID.Buzz Cargo is gemaakt voor transport, met een leeggewicht van 2.278 kg en een laadvermogen van 747 kg plus een bestuurder van 75 kg. Hij heeft geen verhoogde laadbodem en geen extra opbergruimte. Maar dat is niet erg.
Het trekgewicht is slechts een fractie hoger dan dat van de T1: 750 kg ongeremd en 1.000 kg geremd, iets meer dan de 800 kg geremd van de T1. Gezien de weg die de T1 heeft afgelegd, mogen we hopen dat de ID.Buzz ook nog aan het begin van zijn evolutie staat.
Buzzted
Op de allereerste dag van onze test sloeg de pech toe. Ik werd ’s nachts geflitst, met ongeveer 7 km/u te hard. Niet verrassend, want de ID.Buzz trekt namelijk veel sneller op dan zijn voorgangers. In 10,2 seconden van nul naar honderd is op zich niet heel snel, maar de 204 pk en 310 Nm zorgen ervoor dat je snel vooruit komt. Traditiegetrouw heeft de Buzz achterwielaandrijving.
Met een minicamper achteraan, de Bruno van Kuckoo Camper, trekt ‘ie nog steeds goed op. Zelfs het energieverbruik blijft binnen de perken: 22,9 kWh per 100 kilometer wordt 34 kWh met de 630 kg wegende Bruno aan de trekhaak. De actieradius van ongeveer 350 kilometer daalt naar 290. Dat is zonder airco, verwarming en andere gadgets.
Tussenstop
Kinderen vinden de ID.Buzz leuk. Ook oudere kinderen, oftewel autoliefhebbers. Zelfs de medewerker van het tankstation die mij van koffie voorziet, kijkt nieuwsgierig om de hoek. Hoewel modellen als de ID.Buzz hem in de toekomst zijn baan kunnen kosten. Hij heeft in ieder geval een wasbeurt kunnen verkopen. Zwarte lak en modder van de camping gaan namelijk niet goed samen.
Net als een smartphone waarschuwt de ID.Buzz de bestuurder wanneer de accu minder dan 20 procent heeft. Dan kun je nog zo’n 25 tot 50 kilometer rijden naar het volgende oplaadpunt. Snellaadstations zijn een goede keuze, ook al kan het voertuig de 300 kW van de krachtigste laadstations niet opnemen. Maar met ongeveer 200 kW per uur laadt de accu nog steeds binnen een uur op. Met een uur opladen aan een gewone laadpaal van 22 kW kom je 50 kilometer verder, wat meestal voldoende is om naar het volgende snellaadstation te rijden.
Schoonmaken
We willen het testvoertuig graag schoon terugbrengen. Schoonmaken is niet een van mijn favoriete taken, maar het hoort erbij. En zo leer je het voertuig beter kennen. Als tester zit je vaak voorin, niet achterin. Als je daar komt merk je waar de ontwikkelaars op bespaard hebben. Het interieur bestaat deels uit elementen die overgenomen zijn van de Passat en de Caddy. De achterbank is ruim, de stoelen hebben zijsteunen en er is geen gebrek aan hoofdruimte.
Conclusie
Is de ID.Buzz perfect? Nee, zeker niet. Maar we geven hem graag de kans om zich verder te ontwikkelen. In tegenstelling tot zijn voorganger, de T1, heeft hij echter concurrentie in eigen huis van modellen als de T6.1 en de Multivan. Diesel versus elektrisch. We zijn benieuwd!
Tekst: Tibor Kovacs-Vass