Signalement
- Merk
- Mitsubishi
- Model
- Eclipse Cross PHEV
- Testjaar
- 2022
- Gewicht
- Rijklaargewicht: 1.975 kg; maximumgewicht: 2.425 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.500 kg; maximum kogeldruk: 75 kg.
- Basisprijs
- € 39.990 (rijklaar)
Mitsubishi had aanvankelijk bijna het rijk alleen bij de plug-in hybrides, maar in tweede helft van het vorige decennium werd de concurrentie talrijk. De Outlander moest toezien hoe modernere modellen er met de buit vandoor gingen. De vlotter gelijnde Eclipse cross heeft inmiddels de Outlander afgelost. Tijd voor een trekautotest.
Het sportieve imago van Mitsubishi
Mitsubishi heeft mooie tijden gekend in Europa. Wie herinnert zich niet de successen van de Galant en de terreinauto Pajero in de jaren tachtig? Of de kleinere Colt en niet te vergeten de destijds baanbrekende Space-modellen? En dankzij de Lancer Evo en diens rallysuccessen kreeg Mitsubishi ook nog een sportief imago.
Maar enkele jaren geleden pakten donkere wolken zich samen boven het Japanse merk dat in een alliantie was gaan samenwerken met Renault en Nissan. Er werd een nieuwe strategie aangekondigd, waarbij Mitsubishi zich zou concentreren op Azië en Australië en geen nieuwe modellen meer uit zou brengen in Europa.
De gevolgen van dat besluit zijn zichtbaar in het huidige gamma, want momenteel zijn er nog maar twee modellen leverbaar, de kleine Space Star en de Eclipse Cross. En hoewel het volledige vertrek van Mitsubishi uit Europa inmiddels weer is teruggedraaid, komen er pas in 2023 nieuwe modellen aan.
Weinig keuze
Voor nu zijn er dus slechts twee Mitsubishi-modellen leverbaar, waarvan alleen de Eclipse Cross interessant is voor de caravanbezitter. Veel keuze is er niet bij dat model, want er is maar één aandrijflijn, één carrosserievariant en er zijn vijf uitrustingsniveaus. Bovendien heeft de auto sinds de facelift van eind 2020 altijd een automaat.
Het interieur van de Eclipse Cross is een stuk moderner geworden met een groter centraal beeldscherm.
De Eclipse Cross bestaat trouwens nog niet zo lang – pas vijf jaar – maar de naam Eclipse is wel eerder in gebruik geweest bij Mitsubishi. Het was een driedeurs sportcoupé met een tweeliter benzinemotor die van 1992 tot en met 1999 werd aangeboden. Maar daarmee heeft de huidige Eclipse Cross helemaal niets te maken. Dat is namelijk een middenklasse SUV die tussen de destijds nog leverbare ASX en Outlander een plekje kreeg.
Trio aan SUV’s
Bij de introductie van de Eclipse Cross waren er nog geen plannen om Mitsubishi terug te trekken uit Europa, dus er was eigenlijk een mooi trio aan SUV’s, klaar om te profiteren van de snel groeiende interesse voor dit autotype. Maar als je aankondigt om Europa te verlaten, geeft dat autokopers weinig vertrouwen, en dus waren de aanvankelijk hoopgevende verkoopcijfers van korte duur.
Ingrijpende facelift
Inmiddels is alles anders en gloort er weer hoop, maar het is wel jammer dat een goede naam in de autobranche te grabbel is gegooid en het huidige gamma daarom zo beperkt is geworden. Gelukkig heeft Mitsubishi wel tijdig geïnvesteerd in hybridetechniek, waardoor het merk veel ervaring heeft kunnen stoppen in de Eclipse Cross PHEV.
De plug-in hybride versie kwam pas na een vrij ingrijpende facelift in het najaar van 2020. Aanvankelijk was de Eclipse Cross namelijk alleen verkrijgbaar met een 163 pk sterke 1,5 liter viercilinder turbomotor met handgeschakelde versnellingsbak of automaat en naar keuze met voor- of vierwielaandrijving.
De facelift was niet alleen van cosmetische aard, de auto werd ook 14 centimeter langer. De interieurruimte profiteerde echter niet van die extra centimeters, want de bagageruimte werd zelfs iets kleiner (471 liter) vanwege de extra elektrische componenten van de aandrijving. In het interieur waren de veranderingen bescheiden, maar gelukkig werd wel het infotainmentsysteem opgewaardeerd met een groter scherm en betere bediening.
De Eclipse Cross werd door de facelift een veel vlottere auto en omdat de Outlander al redelijk op leeftijd was geraakt, kon de opgefriste versie mooi als vervanger dienen.
Instappen
Tijd om eens in te stappen in de Eclipse Cross PHEV. De auto heeft een hoge vijfdeurs carrosserie en zou je vanwege de schuin aflopende achterzijde als SUV Coupé kunnen betitelen. Als we zijn ingestapt blijkt dat we best een fijne werkplek hebben achter het stuur.
Zitcomfort
De stoelen zijn comfortabel, de bediening is prettig en je hebt een goede zitpositie. Het stuur zou misschien wat dichterbij mogen, maar dat is ook alle kritiek. Ook achterin is het zitcomfort goed te noemen, je hebt er hoofd- en beenruimte genoeg, maar de achterbank is wat vlak.
Laadruimte
De bagageruimte is met 471 liter redelijk royaal, maar je verliest wel altijd wat ruimte voor de laadkabel voor de accu van de plug-in hybride aandrijving. Die zit wel in een keurige hoes. Verder valt op dat er een 230V-stopcontact achterin de bagageruimte zit. Je kunt de accu van de hybride dus ook gebruiken voor andere zaken dan de aandrijving. Met een knopje op het dashboard geef je de stroom vrij. Overigens is de Eclipse Cross ook geschikt als stroombuffer voor je huis, maar in ons land wordt dat nog niet vaak ondersteund.
De bagageruimte van de Eclipse Cross is groter dan die van de Outlander.
Vierwielaandrijving
De plug-in hybride aandrijflijn van de Eclipse is grotendeels afgeleid van de laatste versie die in de Outlander zat. De benzinemotor is wel wat minder krachtig geworden, nu 98 pk in plaats van 135 pk. De twee elektromotoren zijn juist iets sterker, want ze hebben samen 177 pk. Samen, want er is zowel voor als achter een elektromotor voor de aandrijving, waarmee de Eclipse Cross dus altijd vierwielaandrijving heeft.
Bereik met elektrisch rijden
In principe start je de rit met een volle accu en begin je dus ook met elektrisch rijden. Dat kan maximaal 45 kilometer. Is de accu bijna leeg, dan zal de benzinemotor deze gaan opladen, maar als er veel kracht nodig is, drijft de benzinemotor ook rechtstreeks de voorwielen aan. Je kunt de accu extern opladen met een gewone lader of een snellader, wat voor een plug-in hybride vrij ongebruikelijk is.
Ons trekadvies
De Mitsubishi Eclipse Cross weegt rijklaar volgens het kenteken 1.975 kilogram. Een fors gewicht, dat vooral voor rekening van de hybride componenten komt, namelijk twee elektromotoren en een 13,8 kWh accu.
Overigens is de 2,4 liter viercilinder benzine-motor ook geen kleintje en dus niet echt licht. Met dat rijklare gewicht is de Eclipse Cross zelfs zonder lading veilig in staat om het opgegeven trekgewicht van 1.500 kilogram maximaal te benutten, want dat is ongeveer 75 procent van het gewicht van de trekauto.
Met twee of meer personen aan boord en wat lading zal de trekauto nog zwaarder worden en is de verhouding nog gunstiger, wat voor een grotere dominantie van de Eclipse Cross zal zorgen. Dus dat opgegeven trekgewicht heeft onze volledige zegen. Ongeremd mag er 750 kilogram achter de Eclipse Cross, de maximale kogeldruk bedraagt 75 kilogram.
Conclusie testredacteur Mario Vos
Mitsubishi heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de populariteit van de plug-in hybride in ons land met de Outlander. De Eclipse Cross is daar de opvolger van, maar de inmiddels weer gewijzigde plannen om Mitsubishi te laten verdwijnen uit Europa, hebben de kansen op succes bepaald niet vergroot. Jammer, want het is een comfortabele en zuinige SUV met permanente vierwielaandrijving, en behoorlijk wat binnenruimte voor een schappelijke prijs. Bovendien is het een goede trekauto die probleemloos een middenklasse caravan aan de haak neemt.
Meer tests?
Wil je ook tests van andere trekauto’s bekijken? Bekijk onze testpagina of neem een abonnement op ACSI FreeLife en ben voortaan als eerste op de hoogte van trends, tips en inspirerende reisverhalen!