Signalement
- Merk
- BMW
- Model
- 330d Touring xdrive
- Testjaar
- 2014
- Gewicht
- Toegestane max. massa aanhanger ongeremd 750 kg, geremd 1800 kg
- Basisprijs
- 64138
De BMW Touring verenigt het beste van twee werelden. De strak gelijnde Beier is geschikt als gezinsauto zonder dat het ten koste gaat van de laadruimte. Bovendien is het een knappe jongen. Met de caravan erachter of op de parkeerplaats van het operagebouw: hij ziet er altijd goed uit.
Prijskaartje
Een nadeel: de door ons geteste en behoorlijk rijk uitgeruste 330d Touring xdrive, die al in basisuitvoering maar liefst € 64.138 kost, is misschien een tikkeltje te prijzig om als gewone gezinsauto te dienen.
De 3-serie is er ook in geslaagd om zowel de rol van stationwagon als sportauto te spelen, en dat in alle mogelijke luxe. De caravanner zal gecharmeerd zijn van de elektrisch zwenkbare trekhaak. En zoals gebruikelijk bij dit soort trekhaken zit de connector heel goed bereikbaar op de kogelstang. De achteruitrijcamera maakt het aankoppelen eenvoudiger en het aanhanger-ESP (dat BMW ‘DSC’ noemt, ofwel Dynamische Stabiliteits Controle) zorgt dat de caravan in het spoor blijft als de grenzen van het uiterste worden overschreden.
Sierraad voor de bestuurder
De 330d Touring omhult als het ware de bestuurder als hij plaats achter het stuur heeft genomen. De talrijke schakelaars zitten precies op de plek waar je ze verwacht. BMW laat daarmee weer eens zien dat ‘intuïtieve bediening’ niet zomaar een marketingkreet is. Al na een paar kilometer met de BMW blijkt dat hij zich met en zonder caravan, op bochtige bergwegen met natte stukken asfalt of op eindeloze stukken op de autosnelweg krachtig en comfortabel voorwaarts beweegt.
Wil je weten welke opties de auto allemaal heeft? En hoe hij verder uit de test komt? Dit en meer vind je in het ACSI FreeLife magazine van april/mei.