Signalement
- Merk
- Mitsubishi
- Model
- Eclipse Cross PHEV
- Onderstel
- Plug-in hybride met 2,4 liter benzinemotor (98 pk) en twee elektromotoren (samen 177 pk), systeemvermogen 188 pk en maximum koppel 332 Nm; aandrijving/transmissie: vierwielaandrijving, automaat.
- Testjaar
- 2023
- Gewicht
- Rijklaargewicht: 1.975 kg; maximumgewicht: 2.425 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/750 kg; geadviseerd maximum-trekgewicht: 1.500 kg; maximum-kogeldruk: 75 kg.
- Basisprijs
- Vanafprijs Eclipse Cross € 40.990, prijs testauto € 47.990
Een kwart eeuw geleden kwam de eerste hybride auto uit, de Toyota Prius. Vooral de Europese automerken zagen aanvankelijk weinig in die nieuwe techniek, maar het werd wel een groot succes. En tegenwoordig heeft bijna elke nieuw verkochte auto wel een vorm van hybridisering aan boord.
Trendsettende Outlander
Dat is mede te danken aan de varianten die er op het thema hybride zijn bedacht. Hybride wil eigenlijk zeggen dat er twee typen motoren zijn, in dit geval een verbrandingsmotor, die meestal op benzine werkt, en een elektromotor. De laatste ondersteunt de benzinemotor meestal. Maar er kwamen langzaam variaties op dit thema toen de hybride begon aan te slaan. Bijvoorbeeld de mild-hybride met een zeer lichte elektromotor en de plug-in hybride met juist een veel sterkere elektromotor en een grotere accu die je extern kunt opladen, zodat je enkele tientallen kilometers volledig elektrisch kunt rijden.
Aan de populariteit van die plug-in hybride heeft Mitsubishi veel bijgedragen met de trendsettende Outlander PHEV. Mede dankzij de fiscale voordelen was dat model vanaf 2013 mateloos populair bij zakelijke rijders.
Grondig vernieuwd
De Eclipse Cross PHEV die onderwerp is van deze test, kwam ruim twee jaar geleden op de markt om de Outlander te vervangen. Compleet nieuw was de Eclipse Cross overigens niet, want het model bestond al sinds 2017 met een 1,5 liter benzinemotor met voor- of vierwielaandrijving. Deze plug-in hybride versie is een volledig herziene tweede generatie. Onderhuids is de auto volledig op de schop gegaan om hem geschikt te maken voor PHEV aandrijving. En dat betekent een vrij ingrijpende aanpassing van de aandrijflijn, maar ook het uiterlijk is compleet vernieuwd.
Veel licht en ruimte
Dat uiterlijk met een gewijzigd front en een geheel nieuwe achterkant kan in elk geval op veel bijval rekenen van Bert en Véronique: “Het is een mooi ontworpen auto en hij is best groot. Vooral de lichtmetalen wielen vinden we erg mooi.” Het front is inderdaad apart met de hooggeplaatste dagrijverlichting en de laag ingebouwde koplampen. De schuin aflopende achterzijde maakt het design wat dynamischer.
Ook over het interieur zijn onze Belgische testers enthousiast. “Er is veel beenruimte, zowel voor- als achterin. En het interieur is aangenaam licht dankzij het grote glazen panoramadak. De leren bekleding doet lekker luxe aan. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, ze zijn niet te hard of te zacht en bieden veel comfort. Bovendien zit de hoofdsteun op de juiste plaats.” Sommige knopjes vindt Bert wat moeilijker bereikbaar, “want die zitten te ver links onderaan”.
De hooggeplaatste dagrijverlichting en de lager ingebouwde
koplampen geven de Eclipse Cross een modern aanzien.
Elektrisch, serieel of parallel
In technisch opzicht gebruikt deze Eclipse Cross het beproefde recept van de Outlander PHEV: een 2,4 liter benzinemotor die samenwerkt met twee elektromotoren. De benzinemotor is wat minder krachtig geworden en levert nu 98 pk. De elektromotoren werden juist sterker en leveren nu samen 177 pk. Werken alle krachtbronnen tezamen, dan is er 188 pk paraat en een maximum koppel van 332 Nm en dat gaat naar alle vier de wielen.
Je kunt in meerdere standen rijden met de Eclipse Cross, en die kun je als bestuurder selecteren of aan de auto zelf overlaten. Met de ‘EV Mode’ rij je volledig elektrisch met de energie uit de accu en dat kan maximaal 45 kilometer. Als de accu bijna leeg is of als je op provinciale wegen rijdt, kun je ook volledig elektrisch rijden, maar dan wordt de stroom daarvoor opgewekt door de benzinemotor. De auto is dan een seriële hybride. Maar hij kan ook als parallelle hybride werken, waarbij de elektromotoren de benzinemotor ondersteunen. Deze stand is het meest geschikt op de snelweg. De Eclipse selecteert zelf de meest optimale aandrijfvorm.
Veercomfort
De Eclipse Cross PHEV is niet erg snel, maar vlot genoeg als je solo rijdt en dan blijkt de auto ook zuinig met de brandstof om te springen. Ons testteam noteerde een gemiddelde van 5,8 liter per 100 kilometer. Met zijn maximale trekgewicht van 1.500 kilogram mag de Eclipse Cross een middenklassecaravan aan de haak nemen. En het rijden met de caravan bevalt Bert en Véronique best goed. “De vering is goed op zijn taak berekend en verwerkt de extra belasting goed. De schokdemping is zowel met als zonder caravan prima, wat het veercomfort ten goede komt.”
De testers noteren wel wat gevoeligheid voor zijwind, vooral als er een vrachtwagen voorbijkomt. Het verbruik loopt met caravan achter de auto iets hoger op dan ze hadden verwacht, namelijk 13,4 liter per 100 kilometer. Hybride techniek werkt nu eenmaal het zuinigst met een lage belasting en zo vaak mogelijk opladen, maar voor een forse combinatie als deze vinden wij het zeker niet slecht.
230V-stopcontact
Lovend zijn Bert en Véronique over het gebruiksgemak van de Mitsubishi Eclipse Cross. “Je hebt goed zicht rondom de auto en de bediening is over het algemeen prettig. Bijna alles is elektrisch te bedienen, maar de klep van de kofferruimte jammer genoeg niet. In die kofferbak heb je wel heel veel ruimte.”
Nu we het toch over de kofferruimte hebben, is het wel de moeite waard om te vermelden dat de accu aan boord van de Eclipse Cross niet alleen te gebruiken is voor de aandrijving, maar dat je in de kofferruimte ook een 230V-stopcontact hebt dat maximaal 1.500 watt kan leveren. Altijd handig voor de kampeerder. Bovendien is de boordaccu geschikt voor het zogenaamde bidirectionele laden. Dat betekent dat je overdag energie van je zonnepanelen in de Eclipse Cross kunt laten opslaan om die ’s avonds weer te gebruiken.
Ons trekadvies
Plug-in hybride auto’s zijn in de praktijk vaak goede caravantrekkers. Niet zozeer vanwege hun kracht, maar vooral door hun gewicht. De Mitsubishi Eclipse Cross heeft ook goede papieren met zijn rijklaargewicht van 1.975 kilogram. Daar mag je nog maximaal 450 kilogram aan belading aan toevoegen van de fabrikant, maar dat gebeurt in de praktijk zelden.
Om een veilig maximaal trekgewicht vast te stellen gaan we uit van 250 tot 300 kilogram extra belading en dan komen we op zo’n 2.275 kilogram voor de trekauto. Meer dan voldoende om een caravan van 1.500 kilogram de baas te kunnen – zoveel geeft Mitsubishi immers ook op – en eigenlijk zou de auto het zelfs zonder extra belading al aankunnen. De maximale kogeldruk bedraagt 75 kilogram en dat zou van ons wel ietsje hoger mogen zijn, om wat extra marge te hebben bij het beladen van de caravan.
Conclusie
Mitsubishi heeft het concept van de plug-in hybride niet alleen populair gemaakt, maar inmiddels ook vergaand geperfectioneerd. Wie dagelijks maar weinig kilometers rijdt, en de Eclipse Cross trouw oplaadt – dat kan nu ook aan de snellader – zal niet vaak benzine hoeven tanken. Met een flinke caravan achter de Eclipse Cross gaat het verbruik vanzelfsprekend omhoog vanwege de zware belasting, maar voor zo’n forse combinatie is het zeker acceptabel. Met zijn hoge rijklaar gewicht heeft deze Mitsubishi bovendien zeer goede en veilige trekeigenschappen.
Bekijk de video
Heb je de bovenstaande video ook al bekeken? Scrol dan snel naar boven en bekijk dan de video waarin je nog meer te weten komt over de MItsubishi Eclipse Cross en lees en en kijk en lees meer over alle andere auto’s die ACSI FreeLife heeft getest als caravantrekker.