Signalement
- Merk
- Lynk & Co
- Model
- 01
- Testjaar
- 2022
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 1.954 kg; maximum gewicht: 2.350 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.800/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.700 kg; maximum kogeldruk: 100 kg
- Basisprijs
- Maandabonnement € 500, prijs bij aankoop € 42.000
Het kopen van een auto is nuchter bekeken eigenlijk geen beste investering. De gemiddelde autobezitter in ons land gebruikt hem slechts drie procent van de tijd. De rest van de tijd staat dat kostbare bezit werkeloos voor de deur. Maar dat kan anders volgens Lynk & Co. Voor € 500 per maand sluit je bij dit nieuwe Chinese merk een abonnement op een auto af, en dat werkt heel erg simpel.
Hoe zit het met dat abonnement?
Er is één model beschikbaar met de aanduiding 01. Er is keuze uit twee kleuren, zwart of blauw, en het is altijd een plug-in hybride model met 262 pk aan boord. Per maand mag je 1.250 kilometer rijden, daarboven betaal je € 0,15 per extra kilometer. Maar je mag niet gebruikte kilometers meenemen naar een volgende maand, dus een vakantierit kan je met opgespaarde kilometers maken of de maanden erna minder rijden. Het abonnement is per maand opzegbaar. In de € 500 euro per maand zitten alle kosten behalve brandstof, tol en parkeergeld.
Dus over onderhoud, reparaties, banden, verzekering en motorrijtuigenbelasting hoef je je geen zorgen te maken. Ook niet over de accessoires, want de Lynk & Co 01 is zo compleet dat je heel erg je best moet doen om iets te verzinnen dat ontbreekt. Caravanbezitters kunnen dat natuurlijk wel, want standaard zit er geen trekhaak onder de auto. Het is dan ook meteen de enige optie die je kunt bestellen.
Auto delen
In de inleiding schreven we al dat de gemiddelde autobezitter zijn vierwieler maar drie procent van de tijd gebruikt (volgens Lynk & Co vier procent, maar in ons land is het gemiddeld aantal gereden kilometers lager dan in de rest van Europa). Dat betekent dus dat deze 97 procent van de tijd werkeloos voor de deur staat. Maar dat hoeft niet met een Lynk & Co 01. Je hebt namelijk de mogelijkheid om je auto tegen een vergoeding uit te lenen aan leden van de Lynk & Co Community.
Zo kun je de maandelijkse kosten behoorlijk verlagen. De kans op vaak uitlenen is natuurlijk groter als je in een gebied woont met veel leden van de community en vermoedelijk is dat vooral in stedelijke gebieden. Het uitlenen zelf gaat via een speciale app. Het is natuurlijk ook mogelijk om buiten Lynk & Co om de auto met andere mensen te delen. Dat kan juridisch en verzekeringstechnisch wel wat ingewikkelder zijn.
Auto kopen
Wie geen abonnement wil op een Lynk & Co 01, maar de auto liever in bezit heeft, kan hem natuurlijk ook kopen. De prijs bedroeg tot voor kort € 39.000, maar is onlangs opgetrokken naar € 42.000. Nog altijd een zeer aantrekkelijke prijs voor een SUV met zo’n complete uitrusting en met zeer moderne techniek. Want die techniek stamt grotendeels van Volvo. Lynk & Co 01 is namelijk onderdeel van het Chinese Geely, een bedrijf dat in 1986 werd opgericht en zich aanvankelijk bezighield met de productie van koelkasten.
In 1992 schakelde men over op onderdelen van motorfietsen en twee jaar later ging Geely zelf motorfietsen bouwen. In 2001, nog maar 21 jaar geleden, kreeg Geely toestemming van de overheid om ook auto’s te produceren. Snelle expansie leidde ertoe dat het concern in 2010 Volvo kon overnemen, toen Ford het in de etalage zette.
Volvo mag grotendeels zijn eigen gang gaan met de ontwikkeling en productie van auto’s, maar techniek wordt dus wel gedeeld met de andere merken binnen het Geely-concern. De Lynk & Co 01 is grotendeels gebaseerd op de Volvo XC40 T5 Recharge. Het platform is bijna identiek en de aandrijflijn is zelfs ongewijzigd overgenomen. De auto wordt bovendien gebouwd in dezelfde fabriek – in het Belgische Gent – waar ook de Volvo XC40 van de band rolt.
Smaakvol ex- en interieur
Aan de buitenkant is de overeenkomst met de Volvo XC40 onzichtbaar. De Lynk & Co 01 is iets langer en hoger, maar tegelijk een beetje smaller. Bovendien is het design veel ronder dan de hoekige rechte vormen van Volvo. Uiterlijk is natuurlijk altijd een kwestie van smaak, maar veel mensen die de Lynk & Co 01 voor het eerst zien, zijn erg te spreken over het uiterlijk. En als ze binnen mogen kijken zijn ze ook onder de indruk.
Die binnenkant lijkt net als het exterieur in geen enkel opzicht op een Volvo XC40. Centraal in het dashboard zit een groot scherm waarmee je nagenoeg alles moet bedienen. Vaak handig, soms niet, omdat je meerdere keren het scherm moet aanraken om een functie te bedienen. De verwarming kun je wel met aparte knoppen bedienen. Het instrumenten-paneel is helemaal digitaal.
De afwerking is erg goed te noemen. Niets rammelt, de gebruikte materialen doen hoogwaardig aan en alles past uitstekend. Het terugkomende ‘blauwe’ thema is leuk gevonden. Twee spaken van elk wiel zijn blauw, de stiksels van de bekleding en het stuurwiel en de bovenkanten van de rugleuningen zijn ook in die tint uitgevoerd. Smaakvol!
Volvo-techniek
De techniek is nagenoeg één op één overgenomen van de Volvo XC40 T5 Recharge. We zien dus de 1,5 liter driecilinder turbomotor met 180 pk en de daarmee gecombineerde 82 pk elektromotor terug in de aandrijflijn. Samen leveren ze 262 pk en een koppel van 425 Nm via de zeventraps dubbelkoppeling-automaat aan de voorwielen. Dat is als beide krachtbronnen tegelijk hun maximale kracht leveren.
Maar de elektromotor kan ook zelfstandig de auto voorstuwen, net als bij de XC40 T5 Recharge. En hier komt een interessant verschil naar voren, want de Lynk & Co 01 heeft een grotere accu aan boord (17,6 kWh), waardoor je een officiële elektrische actieradius hebt van 69 kilometer. Dat is net even wat meer dan de meeste plug-in hybride auto’s, en dat maakt het mogelijk om meer en vaker elektrisch te rijden. Het verlaagt ook de CO2-uitstoot in de voorgeschreven WLTP-meting, waardoor de aanschafprijs van de auto lager uitvalt, want voor de Lynk & Co 01 gaat € 648 aan BPM in de staatskas tegenover € 2.328 bij de XC40 T5.
Geen snelheidslimiet
Door de grotere accu en extra lengte en hoogte is de Lynk & Co 01 wel wat zwaarder. Hij weegt rijklaar 1.954 kilogram tegenover 1.812 kilogram voor de Volvo. Nu is dat juist iets waar de bezitter van een caravan doorgaans een voordeel in ziet. Want een zwaardere trekauto is in het voordeel vergeleken bij een lichter exemplaar. Maar voordat we de trekkwaliteiten beoordelen, gaan we eerst nog kort in op de solo-rijeigenschappen. Niet geheel onverwacht rijdt de Lynk & Co 01 niet veel anders dan de Volvo XC40.
Hij is ietsje soepeler geveerd, wat grotendeels voor rekening komt van de schokdempers en het hogere gewicht. Maar de auto stuurt zeer aangenaam en het weggedrag is prima. De aandrijflijn is krachtig genoeg en desgewenst kun je vlot accelereren. De honderdsprint kost acht tellen – iets trager dan in de vergelijkbare XC40 – maar de topsnelheid is met 210 kilometer per uur hoger. Dat komt omdat Lynk & Co de snelheid niet beperkt op 180 kilometer per uur, zoals Volvo uit het oogpunt van verkeersveiligheid doet, maar de 01 de vrije teugel laat. Of je die hogere topsnelheid ooit zult gebruiken is natuurlijk maar de vraag.
Stabiel én zuinig
Dan de trekkwaliteiten. Niet geheel onverwacht mag de Lynk & Co 01 1.800 kilogram trekken, net zoveel als zijn 100 procent Zweedse broertje. We koppelden er een Kabe Briljant 470 XL achter, die rijklaar bijna 1.400 kilogram weegt en in de zwaarste uitvoering tot 1.700 kg mag wegen. Het bleek een stabiele combinatie.
De Lynk & Co 01 lijkt een fractie minder snel te herstellen van het nemen van grote oneffenheden in het wegdek of een verkeersdrempel, dan de XC40 die we vorig jaar meenamen op de ACSI FreeLife TestTour. Maar het verschil is klein en vermoedelijk volledig toe te schrijven aan de iets minder stugge schokdempers. We reden de combinatie op provinciale wegen en kleinere weggetjes, maar ook op de snelweg.
Onder alle omstandigheden houdt de Lynk & Co de caravan goed in bedwang en het inhalen van vrachtwagens – of andersom – brengt de combinatie nauwelijks uit balans. Verrassend is het verbruik, want we noteerden gemiddeld 10,9 liter per 100 kilometer. En dat is voor zo’n forse combinatie – in volle vakantie-outfit gaat hij riant over de 3,5 ton heen – erg netjes te noemen.
Conclusie
Het zijn interessante tijden in de autobranche. We zitten niet alleen midden in een transitie van traditionele verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving, maar ook voor het concept van autobezit komen er steeds meer alternatieven. Lynk & Co gooit op dat punt de knuppel in het hoenderhok, want voor een buitengewoon schappelijk maandbedrag heb je een knappe auto voor je deur.
Of niet voor je deur als je hem even hebt uitgeleend aan een van de leden van Lynk & Co om wat bij te verdienen. Wie al eens een weekje een auto van dit kaliber heeft gehuurd op vakantie, weet dat € 500 een zeer scherpe prijs is voor een maand lang onbezorgde mobiliteit op niveau. Een mooie bonus is dat je er ook nog een flinke caravan mee mag trekken en dat doet de 01 eigenlijk erg goed. 1-0 voor Lynk & Co!
Ons trekadvies
Met zijn lengte van 4,54 meter is de Lynk & Co 01 een echte middenklasse SUV, maar qua gewicht zit hij zeker een klasse hoger. Dat komt door de degelijke bouwwijze en de extra componenten van de plug-in hybride aandrijving. De meeste concurrenten zijn lichter, maar de Lynk & Co heeft een extra grote accu waarmee je ook een stuk verder komt dan de meest plug-in hybride modellen.
Voor een trekauto is een rijklaar gewicht van 1.954 kilogram echter wel gunstig en de Lynk & Co 01 is ook nog eens krachtig gemotoriseerd. De fabrikant is niet flauw met het trekvermogen en acht 1.800 kilogram aan de trekhaak verantwoord. Tellen we bij het rijklare gewicht van de Lynk & Co nog eens een kleine 300 kilogram voor bagage en passagiers op, dan komen we op 2.254 kilogram.
Volgens onze vuistregel dat de beladen caravan uit het oogpunt van veiligheid niet zwaarder zou moeten zijn dan 75 procent van de beladen trekauto, komen we dan uit op 1.690 kilogram. Wat we vanwege het stabiele gedrag van de combinatie tijdens de test afronden naar 1.700 kilogram.
Benieuwd geworden?
Ben je benieuwd geworden naar de populairste trekauto’s van dit jaar? ACSI heeft het voor je uitgezocht!