Signalement
- Merk
- Mazda
- Model
- CX-80
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Rijklaargewicht: 2.259 kg; Maximumgewicht: 2.889 kg;
- Basisprijs
- Vanafprijs Mazda CX-80 € 62.390
Mazda is het automerk dat de meest populaire trekauto’s in huis heeft. In het vorig jaar gehouden ACSI Trekauto-onderzoek gaat de Mazda CX-5 weer fier op kop. Maar een nieuwkomer zit de CX-5 op de hielen bij de nieuw verkochte auto’s en dat is de twee jaar geleden uitgebrachte CX-60. Als Mazda dan met de CX-80 een nieuw vlaggenschip uitbrengt met de ‘genen’ van de CX-60, is dat natuurlijk groot nieuws.
ACSI FreeLife testte de veelbelovende nieuwkomer met een Kabe Royal 560 GLE KS aan de trekhaak.
Drie zitrijen
De CX-80 is een grote auto. Je ziet het er misschien niet direct aan af, maar de SUV is net geen vijf meter lang en heeft een wielbasis van liefst 3,12 meter. Daarmee zit hij in de regionen van de Audi Q7, de BMW X5 en de Mercedes-Benz GLE, al vallen die natuurlijk wel in een veel hogere prijsklasse. Die forse lengte heeft Mazda benut door twee extra zitplaatsen te creëren op een derde zitrij.
Daardoor kun je met zeven mensen reizen in de CX-80, of zes als je in plaats van een gewone achterbank kiest voor twee aparte stoelen met een middenconsole ertussen, zoals ons testexemplaar. Op de derde zitrij zit je tot een lengte van bijna 1,80 meter nog redelijk comfortabel, dus het is geen kinderverblijf, zoals je bij kortere auto’s met drie zitrijen vaak ziet.
Twee kubieke meter laadruimte
Heb je die twee extra zitplaatsen of één ervan niet nodig, dan kun je die – onafhankelijk van elkaar – omklappen en heb je veel extra bagageruimte. Met de twee achterste zittingen omgeklapt, groeit het laadvolume van 258 liter tot maximaal 687 liter onder de afdekking van de bagageruimte. Deze rolhoes kun je onder de vloer van de bagageruimte opbergen als je hem niet gebruikt. Die 687 liter is wel gemeten met de tweede, verschuifbare zitrij in de voorste stand.
Schuif je die twee stoelen naar achteren, dan is er nog altijd 566 liter volume en heb je een vorstelijke beenruimte op de tweede rij. De derde optie is het ook nog omklappen van de rugleuningen van de tweede zitrij (wederom in delen) en dan ontstaat er een laadvolume van bijna twee kubieke meter.
Met twee zitrijen omgeklapt en de stoel van de voorpassagier helemaal naar voren, heb je bovendien een laadlengte van zo’n 2,15 meter. We schoven er zo vijf hoge Ikea-keukenkasten in. Met ruim 600 kilogram laadvermogen kun je het volume trouwens ook optimaal benutten. Veel flexibeler dan deze CX-80 wordt een auto niet.
Genen van de CX-60
Zoals we al aanstipten, deelt de CX-80 de genen met de ruim twee jaar geleden verschenen en recent iets vernieuwde CX-60. Het gaat dan om het voertuigplatform, de aandrijflijn en in grote lijnen het interieur voorin. Met het platform bedoelen we de bodemplaat inclusief de zo belangrijke crashstructuur, de wielophanging en de configuratie van de motorruimte (voor dwars of in dit geval in lengterichting geplaatste aandrijving).
Zo’n platform kun je langer of korter maken, in het geval van de CX-80 is het deel tussen de wielen (wielbasis) dus 25 centimeter langer dan in de CX-60. De aandrijflijn heeft Mazda ook overgenomen van de CX-60. In ons land is alleen de plug-in-hybride-aandrijving leverbaar, andere landen hebben soms ook nog een zescilinderturbodiesel (België) in het gamma. Maar in Nederland is de dieselmotor door de fiscale ‘ontmoediging’ (lees: hoge belasting) qua aan[1]schaf niet interessant meer. Die fiscale behandeling kwam er ooit omdat diesels schadelijker waren voor het milieu, maar dat is inmiddels achterhaald.
“De lange wielbasis en de korte overhang achter geven de bewegingen van de trekauto minder door aan de caravan”
Vierwielaandrijving
De Mazda CX-80 kun je dus in Nederland alleen als plug-in-hybride bestellen, maar dat is voor de caravanbezitter ook de beste optie. Die aandrijflijn bestaat uit een 2,5 liter viercilinder-benzinemotor met 191 pk en een koppel van 261 Nm, en een 175 pk elektromotor met een koppel van 400 Nm. Het gezamenlijke maximumvermogen bedraagt 327 pk en het gezamenlijke koppel 500 Nm. Via een acht-traps automaat, die nu veel stiller werkt dan twee jaar geleden in de CX-60, gaat de kracht naar alle vier de wielen.
De CX-80 heeft een accu met een capaciteit van 17,8 kWh, waarmee je volgens de officiële WLTP-norm 60 kilometer volledig elektrisch kunt afleggen. Hoever je in de praktijk komt, hangt altijd af van je rijstijl en de omstandigheden (buitentemperatuur, snelheid, soort verkeer). Maar gemiddeld genomen is 50 kilometer altijd wel te halen, tenzij je met de caravan aangekoppeld rijdt, dan halveert de actieradius bijna.
Opvallend zuinig
Zodra de tractie-accu bijna leeg is, schakelt de CX-80 over naar de normale hybride werking en blijft de auto voor zijn formaat opvallend zuinig. We noteerden rond de zes liter per 100 kilometer. Maar wie veel korte stukjes rijdt en vaak kan en wil laden, zal een veel gunstiger verbruik kunnen realiseren. Vanzelfsprekend wordt dat een ander verhaal met een caravan achter de auto. De plug-in-hybride-versie van de CX-80 is niet alleen vanwege zijn kracht en zuinigheid de beste optie voor de caravanbezitter.
De extra componenten van de aandrijflijn (zoals de accu) verhogen het rijklaargewicht tot bijna 2.300 kilogram. En iedere caravanner weet dat een zwaardere trekauto een stabielere combinatie oplevert. Bij de CX-80 komen daar nog andere voordelen bij. De lange wielbasis en de korte overhang achter van de SUV-carrosserie geven de bewegingen van de trekauto minder door aan de caravan. En de CX-80 heeft standaard vierwielaandrijving, dus de tractie is onder alle omstandigheden beter. Iedereen die op een hellend nat grasveld niet zonder hulp van de camping af kon, zal dit beamen.
Speciale trek-stand
Mazda doet echter nog een duit in het zakje met een speciale ‘towing’-stand van de Mi-Drive-rijstanden-schakelaar. Zodra je de caravan aankoppelt en de stekker is aangesloten, schakelt de auto die trek-stand vanzelf in. Dan schakelt de automaat later op, om de benzinemotor meer toeren te laten maken voor optimale smering en koeling, en zal de vierwielaandrijving de beste krachtverdeling kiezen voor het trekken van een caravan.
Je kunt ook andere standen kiezen, afhankelijk van de omstandigheden. Zonder caravan is ‘normal’ een prima keuze, wil je wat sportiever rijden, dan kies je voor ‘sport’, ‘ev’ als je puur elektrisch wil rijden en ‘offroad’ als je van de gebaande paden gaat. Het grappige is dat het instrumentenpaneel dan meestal ook een andere weergave toont, een toerenteller en rode accenten bij ‘sport’ en een zuinigheidsindicatie bij ‘normal’.
Trailer Hitch View
Een laatste handig snufje is ‘Trailer Hitch View’ waarbij de achteruitrijcamera het positioneren van de auto voor de caravan heel simpel maakt. We maken er dankbaar gebruik van om bij Kabe-dealer De Greeff in Grave de trekhaak van de CX-80 nauwkeurig onder de koppeling van de Royal 560 GLE KS te rijden. De bijna acht meter lange en rijklaar krap 1.700 kilogram wegende Kabe volgt de CX-80 gedwee als we even daarna de provinciale weg opdraaien.
Het is wel even opletten met de lange CX-80 en de nog langere, maar vooral ook 2,50 meter brede Royal. Maar de combinatie voelt vanaf de eerste meters zeer stabiel aan. Je merkt dat de CX-80 harder moet werken dan bij sologebruik, maar met zoveel koppel en vermogen heeft de Mazda toch niet veel moeite met de Kabe. En dankzij de ‘towing’- stand draait de benzinemotor genoeg toeren en schakelt de automaat lekker vlot terug bij het accelereren.
De lange wielbasis komt de rust van de combinatie voelbaar ten goede. En de CX-80 heeft een vrij stevige afstemming van de schokdempers, waardoor de relatief beperkte beweging die er op een grotere hobbel of verkeersdrempel nog is, snel wordt uitgedempt. De CX-80 blijft ook op de snelweg aangenaam rustig aanvoelen.
Ons trekadvies
De Mazda CX-80 is niet alleen groot, maar ook zwaar, al is het met deze afmetingen en aandrijflijn niet exorbitant. Maar voor een trekauto is een hoog gewicht nooit een nadeel. Rijklaar weegt ons testexemplaar 2.259 kilogram. Dan mag er nog 630 kilogram aan lading mee als je de inzittenden meetelt. Als je daar dik de helft van gebruikt, gaat de beladen trekauto richting 2.600 kilogram.
Van Mazda mag er maximaal 2.500 kilogram achter de CX-80 hangen. Volgens onze veiligheidsvuistregel dat een beladen caravan niet meer dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto zou moeten wegen, komen wij dan echter uit op krap 2.100 kilogram. Vanwege de standaard vierwielaandrijving en uitstekende stabiliteit die we tijdens onze testritten constateerden, mag het ook nog wel iets meer zijn.
Maar hou er altijd rekening mee dat een caravan niet zomaar een aanhanger is, maar dat deze lang, hoog en vaak ook breed is, met een soms ook nog ongunstige gewichtsverdeling. De Mazda CX-80 kan een maximum kogeldruk van 100 kilogram hebben.
Conclusie
Mazda heeft met de CX-80 – wederom – een uitstekende trekauto op de markt gebracht. Hij overtreft de CX-60, waarmee hij de technische basis deelt, merkbaar. Dat is vooral te danken aan de langere wielbasis, het hogere gewicht en de stuggere afstemming van de achteras. Het nieuwe vlaggenschip van Mazda biedt ook eens een zee aan (bagage)ruimte en comfort aan boord. Daar hangt wel een prijskaartje aan, maar de bezitter van een grote, zware caravan kan eigenlijk niet om deze CX-80 heen.
‘Wat een gave bak die Mazda CX-60’
Voor de TestTour ruilt de familie Droogsma hun eigen Volvo V70 tijdelijk in voor een Mazda CX-60 Homura. Hoe kijken Jan, Leonie, Mats en Sven terug op hun testavontuur met de super-de-luxe, hybride krachtpatser van 327 pk?