ACSI FreeLife

Menu

Kampeertest met de Subaru Forester

Subaru maakt al meer dan 50 jaar auto’s. Iedere Subaru wordt gefabriceerd in Japan. Door de strenge kwaliteitseisen staat het merk sinds zijn oprichting bekend om de hoge betrouwbaarheid.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer
Opening

Signalement

Merk
Subaru
Model
Forester 2.0 D Premium
Testjaar
2015
Gewicht
1597 kg kentekengewicht, max. toelaatbaar aanhangergewicht geremd/ongeremd 2000/750 kg
Basisprijs
34995

De modellen van Subaru hebben volgens de fabrikant een meerwaarde. “Die meerwaarde bewijst zich zeker ook als caravantrekker, want de Subaru scoort hoog bij de ‘caravantrekker van het jaar’- verkiezing”, aldus technisch expert Joop Stam, die jarenlang als jurylid betrokken was bij die verkiezing. Wij testten de Subaru Forester 2.0 D Premium.

Een fenomenale wegligging

Dankzij toepassing van boxermotoren en vierwielaandrijving is de wegligging van elke Subaru naar eigen zeggen fenomenaal. Fenomenaal is misschien wat overdreven, maar dat de wegligging heel stabiel is merken we meteen zodra we de auto hebben opgehaald bij Subaru Nederland in Aalsmeer.

De traploze, automatische versnellingsbak (Lineartronic Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT) zorgt ervoor dat de auto vloeiend versnelt of vaart verminderd. De Subaru Forester Boxer is standaard uitgerust met het Symmetrical All-Wheel Drive systeem.

Sinds Subaru in 1971 zijn eerste model met vierwielaandrijving lanceerde, heeft het merk zich als doel gesteld om het systeem tot in perfectie door te ontwikkelen. Het resultaat is een lichte en betrouwbare aandrijflijn, die ook onder zware omstandigheden zoals in sneeuw en zware regen, maximale grip biedt. En dat merken we.

Grip op slecht wegdek

Tijdens onze tocht met de redactiecaravan, de FreeLife Tabbert, raken we geen millimeter uit het spoor. We hadden gelukkig geen last van barre weersomstandigheden, maar mocht je daar met de Forester wel in verzeild raken, dan kun je ook de X-Mode nog inschakelen.

De X-Mode vind je onder de middenconsole en helpt om grip te verbeteren op slecht wegdek door motor, vierwielaandrijving, remmen en andere functies te laten samenwerken. Dankzij X-mode is het mogelijk om lage snelheden te handhaven op glibberig terrein met als resultaat meer controle en natuurlijk vertrouwen voor de bestuurder.

Veilig in de afdaling

Tot slot beschikt de Forester over Trailer Stability Control (TSC) dat het scharen van een caravan helpt vookomen. TSC weet nadat de stekerverbinding tussen trekauto en aanhanger tot stand is gebracht, dat er een caravan is aangekoppeld en meet permanent de krachten en bewegingen op de achteras.

Nemen die krachten extreme vormen aan, bijvoorbeeld als de caravan begint te slingeren, dan grijpt het systeem in en worden de remmen bediend waardoor de snelheid van de combinatie wordt verlaagd en het slingeren afneemt. Ook tijdens afdalingen, vaak zo’n angstmomentje voor caravanrijders, kan dankzij TSC scharen vaak worden voorkomen.

De redactie van ACSI FreeLife testte de Subaru Forester 2.0 D Premium met de redactiecaravan aan de haak, de FreeLife Tabbert. Het hele verhaal met alle bevindingen en informatie over de Subaru Forester 2.0 D Premium lees je natuurlijk in het magazine: ACSI FreeLife Magazine 4-2015.

bestel magazine

Praat mee

Praat mee: Kampeertest met de Subaru Forester

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht