Hyundai bouwt al bijna tien jaar volledig elektrische auto’s. Dat begon in 2016 met de IONIQ, een auto die qua design wel wat weg had van de Toyota Prius. Je kon de IONIQ krijgen als hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Maar een caravan trekken was uitgesloten, want alleen de hybride en de plug-in hybride mochten 750 kilogram trekken, de elektrische versie helemaal niets.
Het tweede elektrische model van Hyundai was de Kona, een compacte SUV die je als gewone benzineversie, hybride of volledig elektrisch kon krijgen. De eerste twee konden nog wel een lichte caravan trekken, maar de elektrische versie kwam niet verder dan een flinke fietsendrager op de haak.
Speciaal platform
Hyundai was intussen begonnen met de ontwikkeling van een speciaal platform voor volledig elektrische auto’s. Het voordeel van zo’n platform is dat je geen rekening meer hoeft te houden met verbrandingsmotoren, en de daarbij horende componenten zoals een uitlaat en een brandstoftank. Simpel gezegd hoef je alleen de elektromotor(en), de accu en wat elektronica onder te brengen, wat veel meer vrijheid geeft bij het design. Zo kun je – en meestal moet je dat ook – een grote wielbasis toepassen, zodat je in de bodem van de auto een grote accu kwijt kunt.
Een middentunnel ontbreekt volledig wat gunstig is voor de ruimte tussen de voorstoelen en voor degene die in het midden zit als er drie personen op de achterbank zitten. De IONIQ 5 was de eerste auto op dit platform en verscheen in het voorjaar van 2021, anderhalf jaar later volgde IONIQ 6, een sterke gestroomlijnde sedan. Van een afstandje lijkt de IONIQ 5 op een hatchback in de ooit zo populaire compacte middenklasse, zoals de VW Golf en de Opel Astra.
Maar als je dichterbij komt zie je dat de auto weliswaar deze basisvorm heeft, maar aan alle kanten een stuk groter is. Hij is dik tien centimeter breder en hoger en zeker 25 centimeter langer. De wielbasis – de afstand tussen de voor- en de achterwielen – bedraagt liefst drie meter. En de wielen staan als gevolg daarvan ‘op de hoeken van de carrosserie’ zoals dat zo mooi heet.
Beetje retro
Het design van de auto lijkt een beetje retro, hij heeft heel in de verte wel wat weg van de aloude Hyundai Pony. Maar de uitvoering is juist heel erg modern, met scherpe vouwen over de flanken en de zeer markante voor- en achterkant. De achterlichten zijn heel fraai weggewerkt in een brede strook van vierkante blokjes. De voorkant oogt zeer opgeruimd. In het interieur wordt de moderne, markante vormgeving voortgezet. De IONIQ 5 is vanbinnen niet alleen erg ruim, hij voelt ook heel erg ruimtelijk aan. Dat is onder meer te danken aan de open voetenruimte tussen de bestuurder en de passagier – met dank aan het ontbreken van die middentunnel – maar ook aan het witte digitale instrumentenpaneel dat nauwelijks het interieur insteekt. En het grote glazen panoramadak doet ook nog een duit in het zakje. Achterin kun je met drie mensen heel behoorlijk zitten, mede door de vlakke vloer.
Eenvoudige bediening
De bediening van de auto lijkt op het eerste gezicht wat ongebruikelijk, maar je vindt er eigenlijk snel je weg in. Voor veelgebruikte functies zijn er onder het scherm nog knoppen, zodat je betrekkelijk snel door het menu kunt gaan. En ook de klimaatregeling gaat met aparte knoppen. Recht voor je neus zie je de belangrijkste informatie, dus je hoeft niet steeds je hoofd te draaien naar de middenconsole om te zien hoe snel je rijdt of hoe ver je nog kunt rijden. Starten, de rijrichting kiezen en de parkeerrem bedienen, gaat met een hendel aan het stuur. Een soortgelijk systeem zagen we ook al bij Kia, want beide merken zijn onderdeel van hetzelfde concern en delen vee techniek en functionaliteit.
Het witte instrumentenpaneel steekt nauwelijks naar binnen en zorgt voor extra ruimtelijkheid.
Drie versies
Voor de aandrijving van de IONIQ 5 heb je keuze uit drie mogelijkheden. De basisversie heeft een 170pk-elektromotor met een koppel van 350 Nm die de achterwielen aandrijft, terwijl de energie van een 58 kWh accu komt waarvan 54 kWh kan worden gebruikt. Caravanbezitters kunnen deze versie meteen weer vergeten, want hij mag slechts 750 kilogram trekken.
De tweede optie is de versie met 229 pk (ook 350 Nm) en achterwielaandrijving voorzien van een 77,4 kWh accu, waarvan 74 kWh kan worden benut. Daarmee mag je een caravan trekken van maximaal 1.600 kilogram.
Hetzelfde trekgewicht en dezelfde accu heeft ook de derde aandrijfoptie, maar hier zorgen twee elektromotoren samen voor 325 pk en vier aangedreven wielen. Het maximumkoppel bedraagt 605 Nm.
Geschikt als caravantrekker
Voor onze trekautotest had de importeur van Hyundai die sterkste versie met vierwielaandrijving klaar staan. Dat is een buitengewoon vlotte auto, want hij sprint in dik vijf tellen van 0 naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is minder indrukwekkend, want begrensd op 185 kilometer per uur. Allemaal minder belangrijk als je een caravan achter de auto hangt, maar het forse koppel van 605 Nm is bij het trekken altijd welkom.
Ook zonder al die kracht lijkt de IONIQ 5 van huis uit al zeer geschikt als caravantrekker. Dat is bijvoorbeeld te danken aan zijn hoge gewicht (rijklaar 2.120 kilogram). Maar ook de liefst drie meter lange wielbasis en de korte overhang achter komen de stabiliteit ten goede, omdat daarmee veel minder beweging wordt doorgegeven aan de caravan en vice versa.
Tandje stugger
We koppelden aan de IONIQ 5 AWD een Eriba Touring 540, die ons ter beschikking werd gesteld door De Jong Kampeer & Recreatie in De Zilk. Voor een elektrische auto is dat een bijna ideale caravan vanwege zijn relatief geringe breedte en hoogte die de luchtweerstand beperken. De testauto kan overigens zonder problemen een veel zwaardere en grotere caravan trekken, want van de rijklaar ruim 1.100 kilogram wegende Eriba merken we weinig tijdens onze testritten.
De stabiliteit van de combinatie is voorbeeldig, en je moet bijna gaan opletten dat je niet vergeet dat er nog een caravan achter de IONIQ 5 hangt. De enige opmerking die we op het weggedrag hebben betreft de schokdemping achter. Die zou een tandje stugger mogen om de combinatie na het nemen van een grote hobbel of verkeersdrempel nog sneller tot rust te brengen.
Acceptabele laadstop
Op hogere snelheden blijft de combinatie onverstoorbaar. Het inhalen van een vrachtauto heeft nauwelijks merkbare invloed en je zou probleemloos sneller kunnen rijden dan de toegestane 90 kilometer per uur. Maar dat is niet bevorderlijk voor het verbruik, want met het stijgen van de snelheid gaat het verbruik exponentieel omhoog. Tien kilometer sneller rijden kan zomaar leiden tot een 30 procent hoger stroomverbruik. Als je je zoals wij aan de geldende snelheidslimieten houdt, dan kom je tussen de 25 en 30 kilowattuur uit met een slanke caravan als de Eriba.
Zo kun je op een volle accu rond de 250 kilometer uitkomen. De Hyundai IONIQ 5 kan door de 800 volt-techniek voor de accu bovendien zeer snel weer bijladen. Dat moe met maximum 233 kW kunnen. Gemiddeld zal het iets lager uitkomen, maar meestal kun je in goed twintig minuten weer van 10 naar 80 procent laden, wat zeer acceptabel is.
Trekadvies voor de Hyundai IONIQ 5 AWD
Zoals we al schreven heeft de IONIQ 5 grote voordelen als trekauto, zoals de lange wielbasis en de korte overhang achter Daar komt bij dat de auto rijklaar 2.120 kilogram weegt, waardoor hij alleen al daarom in een combinatie de dominante factor zal zijn. Met enkele passagiers en hun bagage aan boord, zal die dominantie alleen maar groter worden.
Van Hyundai mag er 1.600 kilogram aan de trekhaak hangen en dat zal qua veiligheid in elk geval geen probleem opleveren. Volgens onze veiligheidsvuistregel dat een beladen caravan niet meer dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto zou moeten wegen, kan de IONIQ 5 die 1.600 kilogram al zonder belading trekken. De maximale kogeldruk van de Hyundai bedraagt 100 kilogram.
Het panoramadak van de Hyundai IONIQ 5.
Technische gegevens en prijs Hyundai IONIQ 5 AWD
Aandrijving
Twee elektromotoren, samen 325 pk sterk, maximum koppel 605 Nm; aandrijving/transmissie: vierwielaandrijving, automaat (één overbrenging); bruikbare accucapaciteit: 74 kWh.
Afmetingen
Lengte: 464 cm, breedte: 189 cm, hoogte: 161 cm, wielbasis: 300
cm; inhoud bagageruimte: 499 – 1.550 liter.
Gewichten
Rijklaar gewicht: 2.120 kg; maximumgewicht: 2.560 kg trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.600/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.600 kg; maximum kogeldruk: 100 kg.
Rijprestaties
Topsnelheid: 185 km/u, acceleratie 0-100 km/u: 5,1 s; verbruik volgens WLTP-norm: 17,9 kWh/100 km; testverbruik met caravan (Eriba Touring 540): 25-30 kWh per 100 km.
Vanafprijzen rijklaar
Vanafprijs Hyundai IONIQ 5 € 42.995
Prijs testauto € 66.395
Conclusie: Hoe doet de Hyundai IONIQ 5 AWD het als caravantrekker?
Hyundai heeft de voorbije jaren al grote stappen gezet in de elektrificatie en bevestigt daarmee zijn voortrekkersrol. Er worden bovendien bijna jaarlijks verbeteringen doorgevoerd, zoals eind 2022 nog aan de accu van deze IONIQ 5. Elektrisch trekken heeft natuurlijk nog wel beperkingen, want je zult vaker moeten laden dan je voorheen moest tanken met je benzineauto, ook al gaat het laden bij deze IONIQ 5 zeer snel. Maar de trekkwaliteiten van deze Hyundai zijn juist dankzij die elektrische aandrijving weer uitstekend.
De populairste caravantrekkers
Benieuwd naar de populairste trekauto’s van dit jaar? ACSI FreeLife heeft het uitgebreid voor je uitgezocht!