Signalement
- Merk
- Ford
- Model
- Explorer Extended Range AWD Premium
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Rijklaar: 2.179 kg; maximum: 2.740 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.200/750 kg; maximum trekgewicht: 1.200 kg; maximum kogeldruk: 75 kg.
- Basisprijs
- Ford Explorer € 41.450 Testauto € 57.950
Ford begint ‘op stoom’ te komen met de elektrificatie van het modelgamma. Na de eerste elektrische Ford, de Mustang Mach E die eind 2020 arriveerde, was het een tijdje stil, maar dit jaar komen er twee nieuwe modellen bij. Dat zijn de Explorer en de Capri. Die laatste zal net voor het eind van het jaar in de showroom staan, maar de Explorer is inmiddels leverbaar en we konden al een exemplaar met trekhaak testen.
Comeback van de Explorer
De naam Explorer duikt voor het eerst op in het Amerikaanse Ford-gamma in 1990. Het typeplaatje sierde de meer geciviliseerde opvolger van de Bronco, en moest vooral een gezinsauto met offroad-kwaliteiten zijn. In ons land was de Amerikaanse Explorer ook enige tijd leverbaar, maar de van huis uit nogal royaal gemotoriseerde en gedimensioneerde modellen – drieliter V6-turbomotor en ruim vijf meter lang – vonden nooit veel aanhang.
Nu gebruikt Ford de naam voor een veel bescheidener model, de huidige Explorer is namelijk ruim een halve meter korter. Het is bovendien een geheel elektrische auto, waarvoor Ford overigens samenwerkt met Volkswagen. Daar is aan de binnen- of buitenkant niets van te zien, maar er zijn wel wat technische overeenkomsten, zoals de aandrijflijn.
Beste van twee werelden
Qua formaat kun je de Ford Explorer als een middenklasse SUV zien, maar beter is het om hem als crossover te beschouwen, een kruising tussen een SUV en een hatchback. Hij heeft ook bijna alle voordelen van beide autotypen. De Explorer is voor een echte SUV met 1,64 meter ook aan de lage kant.
Grappig genoeg zijn de andere twee elektrische modellen, de Mustang Mach E en de Capri, vrijwel even hoog. En ook ongeveer even breed, namelijk 1,87 meter. De Explorer is met 4,47 meter de kortste van de drie, maar het is wel een ruime auto met opvallend veel hoofd- en beenruimte achterin en een kofferruimte van 445 liter.
De laadkabel kun je opbergen onder de vloer van de bagageruimte want daar zit best een groot vak. Voorin onder de motorkap is er geen extra opbergvak. Je kunt de bagageruimte wel vergroten tot 1.422 liter door het neerklappen van de achterbank.
Vreugde van logica
Voorin word je aangenaam verwelkomd in deze elektrische Ford. Het is even wennen aan het instappen, want de auto ontgrendelt reeds als je komt aanlopen. Vervolgens volstaat het om op de bestuurdersstoel te gaan zitten en de rem in te trappen om de auto te activeren, een startknop indrukken (die is er wel) is niet nodig.
Zodra het kleine instrumentenpaneeltje voor de bestuurder het teken ‘ready’ geeft kun je de selectiehendel op ‘D’ of ‘R’ draaien en dan kun je gewoon wegrijden. Uitschakelen van de auto gaat door de P-stand te kiezen, uit te stappen en weg te lopen. De Explorer vergrendelt zichzelf. Behalve het kleine paneeltje achter het vierkantig-ronde stuur dat de belangrijkste informatie weergeeft, zit er een groot verticaal scherm in de middenconsole voor alle overige info en bediening.
Voor de verwarming en ventilatie zitten er wel directe knoppen onderaan dat scherm. Maar de bediening van het scherm is een vreugde van logica en leidt relatief weinig af. Je kunt je smartphone er via Apple CarPlay of Android Auto mee verbinden en dan kun je je telefoon intussen in het vakje net voor het scherm draadloos opladen.
Geheime bergruimte
Een praktische vondst is dat je het scherm wat meer rechtop kunt zetten. Dat geeft een wat andere, voor sommigen mogelijk prettigere kijkhoek en bovendien komt er zo een extra bergvak onder het scherm beschikbaar. Daar kun je spullen in achterlaten, want als je het scherm terugschuift is het vak afgesloten, zijn je spullen niet meer zichtbaar en het scherm (en dus het opbergvak) wordt vergrendeld bij het verlaten van de auto. Een soort kluisje dus.
Nog zo’n handige vondst is het afremmen op de elektromotor om energie terug te winnen. Normaal remt de auto weinig af bij het loslaten van het gaspedaal, tenzij je voor de stand ‘B’ (bergversnelling) kiest. Maar als er net een gebied nadert waar de toegestane snelheid lager is, remt hij sterker af op de motor als je geen gas geeft. Gebruik je de cruisecontrol, dan houdt de Explorer automatisch de geldende maximumsnelheid aan, ook als die verandert.
Bij een aangekoppelde caravan hanteert de Explorer de snelheden die toegestaan zijn voor de combinatie. Overigens kun je het systeem wel altijd negeren en toch sneller of langzamer rijden, maar een piepje – sinds 1 juli verplicht op nieuwe auto’s – waarschuwt je als je te hard rijdt.
Comfortabel én sportief
Het comfort van de Explorer is uitstekend te noemen. De stoelen bieden veel steun en zijn elektrisch verstelbaar en voorzien van massagefunctie en stoelverwarming. Ook het stuur is verwarmbaar, maar belangrijker is de nauwkeurigheid van de besturing die subtiel informatie over het wegdek doorgeeft aan de bestuurder. Hetzelfde geldt voor de vering en demping.
Ford heeft een reputatie hoog te houden op dit gebied en ook zonder de tegenwoordig veel toegepaste adaptieve schokdempers is het een uitmuntend onderstel, dat een fijn compromis is tussen comfort en sportiviteit. Voor de aandrijving van de Explorer biedt Ford de keus uit twee versies met achterwielaandrijving (52 kWh accu en 170 pk of 77 kWh accu en 286 pk), maar die mogen niet meer dan 1.000 kilogram trekken, waardoor ze voor de meeste caravanbezitters niet in aanmerking komen.
De derde motorversie heeft twee elektromotoren die samen 340 pk (en 679 Nm aan koppel) over vier wielen verdelen. De energie komt uit een 79 kWh accu en daarmee mag deze auto 1.200 kilogram trekken.
Stil, snel en wendbaar
Solo rijden doet ons testexemplaar uit de voorserie (nog niet de officiële productie) uitstekend. Hij is stil, zeer snel, vanwege zijn kleine draaicirkel heel wendbaar en je voelt je er heel snel in thuis. We noteerden een energieverbruik tussen de 16,5 en 18,5 kW per 100 kilometer, afhankelijk van de rijstijl. Daarmee kom je dus altijd minstens 430 kilometer ver op een lading. Bij het snelladen bij Fastned (dat kan in Nederland meestal met aangekoppelde caravan) noteerden we hoge laadsnelheden van gemiddeld rond de 150 kW.
Dat gaf ons meestal net tijd voor een sanitaire stop, een kleine snack en een cappuccino voordat we weer verder konden. De Explorer kan overigens maximaal met 185 kW snelladen. De laadsnelheid is altijd afhankelijk van het energieniveau van de accu en de temperatuur. Voor deze test stelde Van Uden Caravans in Sint-Oedenrode ons een passende caravan ter beschikking, een Sprite Mondial 370 SE.
Dat is geen extra slank model, want hij is gewoon 2,25 meter breed en 2,61 meter hoog. Wel blijft hij met zijn maximumgewicht van 1.150 kilogram netjes onder de limiet van de testauto. Voor de Explorer Extended Range AWD bleek het een makkie. En we hadden ook niet anders verwacht met een gewicht van bijna 2,2 ton, 340 pk, een koppel van 679 Nm, vierwielaandrijving én een korte overhang achter.
Voorbeeldige stabiliteit
De rijstabiliteit is voorbeeldig, zowel op de snelweg als op smalle binnenweggetjes met verkeersdrempels. Na zo’n drempel is de auto supersnel weer rustig, mede dankzij de uitstekende schokdemping. Dat de caravan vrij licht is helpt natuurlijk ook. De indruk die overheerst is dat de Explorer zo makkelijk rijdt met een caravan, dat een zwaarder exemplaar vermoedelijk ook nog wel zou kunnen. Maar dat mag natuurlijk niet.
Het energieverbruik met aangekoppelde caravan gaat zoals verwacht flink omhoog. Maar als je je netjes aan de snelheden houdt is rond de 30 kW per 100 kilometer realistisch. Theoretisch is de actieradius met een volle accu dan 268 kilometer, in de praktijk zul je wat eerder een laadpunt gaan zoeken.
Overigens is de snelheid van zeer grote invloed op het rijbereik. Wie tussen de 95 en 100 kilometer per uur aanhoudt op de snelweg zal dichter bij de 35 kW per 100 kilometer uitkomen, zo ondervonden we. En een traject met snelheden tussen de 80 en 85 kilometer per uur levert 26 kW per kilometer op.
Ons trekadvies
Bij elektrische auto’s is dit stukje doorgaans kort, want vermogen en koppel is er meestal in overvloed. Vanwege de zware accu is de trekauto doorgaans ook een stuk zwaarder dan de caravan zodat de veiligheidsvuistregel dat de beladen caravan niet meer dan 75 procent zou moeten wegen van de beladen trekauto nooit wordt overtreden. In het geval van de Explorer is dat met een rijklaar gewicht van 2.179 kilogram ook niet het geval.
Met wat bagage en nog twee personen aan boord, gaat het gewicht van de beladen trekauto richting 2.400 kilogram en als dan het maximum trekgewicht van 1.200 kilogram volledig wordt benut, zit je nog slechts op 50 procent. Dus die 1.200 kilogram heeft vanzelfsprekend onze zegen. De maximale kogeldruk van de Explorer bedraagt 75 kilogram, wat aan de lage kant is.
Conclusie
Na een kalme start met de Mustang Mach E, timmert Ford nu stevig aan de weg met elektrische modellen. De nieuwe Explorer is wat ons betreft een schot in de roos. Hij rijdt uitstekend, heeft een goed bereik, en kan een niet te zware caravan buitengewoon makkelijk trekken. Jammer genoeg moet je daarvoor wel de duurdere vierwielaangedreven versie hebben. Het zou nog mooier zijn als de achterwielaandrijver ook een wat hoger trekgewicht zou hebben.
De Ford Kuga 2.5 PHEV trekt (bijna) iedere caravan
Met een flinke facelift van het uiterlijk, het interieur en de techniek is de vernieuwde Ford Kuga nog interessanter geworden als caravantrekker. Want hij heeft voortaan een trekgewicht van 2.100 kilogram. Wij namen de proef op de som.