Signalement
- Merk
- Dacia
- Model
- Duster TCe 130 4x4 Extreme
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Rijklaargewicht: 1.465 kg; maximumgewicht: 1.895 kg; trekgewicht geremd/ ongeremd volgens fabrikant: 1.500/730 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.412 kg; maximum kogeldruk: 75 kg.
- Basisprijs
- Dacia Duster TCE 130 € 28.890, prijs testauto € 35.390
De recente historie van Dacia is een succesverhaal zonder weerga. Net voor de eeuwwisseling verkocht de Roemeense staat het merk aan Renault, waarmee het al sinds de jaren zestig nauwe banden had. Na de oprichting in 1966 bouwde Dacia namelijk de Renault 8 in licentie en het had de ontwerpen en de machines gekocht om de Renault 12 te gaan produceren. Dat was tot de Roemeense Revolutie in december 1989 nog redelijk succesvol, maar daarna nam de interesse voor de toen technisch verouderde Dacia’s sterk af.
Traditioneel en eenvoudig
Renault zag wel brood in de opkomende markten in Oost-Europa en kocht het merk in 1999. Aanvankelijk werden er nog wat oude modellen voor de lokale markt gebouwd, maar Renault had een nieuwe start in gedachten met de Logan, die in het najaar van 2004 verscheen. Het design van deze compacte sedan was nogal traditioneel en de afwerking eenvoudig. Bovendien stond hij vrij hoog op de wielen, omdat hij vooral bedoeld was voor landen met slechte binnenwegen, zoals Turkije, Iran en de Noord-Afrikaanse landen.
Maar de Logan bleek met zijn scherpe prijs van € 8.495 niet alleen op belangstelling uit de genoemde landen te kunnen rekenen. Ook West-Europa had wel trek in een eenvoudige en zeer betaalbare auto. Het werd zelfs een beetje hip om in een Logan te rijden. Moederconcern Renault besloot om het Dacia-gamma snel uit te breiden. Zo verschenen kort na elkaar de stationwagon Logan MCV, een compacte hatchback met de naam Sandero, en de Duster, een heuse SUV.
Meest populaire SUV
Het werd een groot succes, en dat duurt nog altijd voort. De Sandero is met enige regelmaat de meest populaire auto van Europa en qua marktaandeel zit Dacia zelfs Renault op de hielen. De meest populaire SUV onder particuliere kopers is de Duster en daarmee is hij interessant voor caravanbezitters, die in overgrote meerderheid zelf hun auto betalen.
Voor deze trekautotest hebben we daarom de recent geïntroduceerde, derde generatie van de Duster gekozen. Het testexemplaar dat Dacia ons ter beschikking stelde, is de duurste versie uit het gamma, de TCe 130 4×4 Extreme die voor € 35.390 in de prijslijst staat. Rijklaar weegt deze Duster 1.465 kilogram en van Dacia mag er maximaal 1.500 kilogram mee getrokken worden.
Meer design
De nieuwe Duster ziet er een stuk stoerder en volwassener uit dan zijn voorganger. En ook fraaier, want er is duidelijk meer aandacht besteed aan het design. Dat zie je terug in de expressieve grille met het nieuwe merklogo van Dacia, de gewelfde motorkap, de opvallende vorm van de lichtunits en de kunststof delen op de flanken, waar een klein spikkeltje door het donkergrijze materiaal is gemengd. Dat ziet er net even leuker uit.
De nieuwe Duster lijkt ook groter, maar dat is gezichtsbedrog, want hij is slechts twee millimeter langer dan de vorige generatie en nog geen drie centimeter langer dan de allereerste Duster. Ook de overige afmetingen zijn niet noemenswaardig veranderd. De SUV staat nog wel een tikkeltje hoog op zijn 18 inchwielen, maar de hoogte van de auto is juist net iets geringer.
Smaakvol interieur
Er is ook wat meer design in het interieur terug te vinden. Het is een smaakvol geheel, waarbij de exterieurkleur terugkomt in de portiergrepen en op het dashboard. In de ventilatieroosters herkennen we de vorm van de lichtunits, die dezelfde koperkleur hebben als de buitenspiegels en de op de achterklep vermelde merknaam. Het interieur is niet alleen leuk gestileerd, maar ook goed afgewerkt. De gebruikte kunststoffen klinken nog altijd een beetje hol als je erop klopt, maar de passing is nauwkeurig en het ziet er weer hoogwaardiger uit dan voorheen.
De Duster is voor een SUV van 4,34 meter lengte ook opvallend ruim. Voorin zit je prettig op comfortabele stoelen, maar ook op de achterbank zit je aangenaam met voldoende hoofd- en beenruimte. En dat is allemaal niet ten koste gegaan van de bagageruimte, want daarin heb je 456 liter laadvolume tot je beschikking, met de achterbank omgeklapt zelfs 1.548 liter. Kies je voor de Duster met voorwielaandrijving, dan komt er nog eens 61 liter bij.
Mild hybride
De trouwe lezer van ACSI FreeLife herinnert zich wellicht dat we de vorige generatie van de Duster ook hebben getest en wel in 2019. Dat was de TCe 125 4×4, waaruit je zou kunnen opmaken dat de nieuwe TCe 130-versie 5 pk sterker is en dat klopt ook. Daarnaast is het koppel omhooggegaan naar 230 Nm (voorheen 205 Nm). Het gaat nog steeds om een 1,2 liter driecilinder-turbobenzinemotor, maar voortaan is het een mild hybride met lichte elektrische assistentie (17 pk) van een zogenaamde startergenerator.
Deze kan tijdens het afremmen energie terugwinnen om die weer terug te leveren aan de aandrijving tijdens accelereren. Daarmee is de Duster 130 TCe 4×4 een stuk zuiniger dan het exemplaar dat we in 2019 hebben getest. We noteerden solo rijdend net iets minder van 7 liter per 100 kilometer.
“De driecilinder-turbomotor kan het allemaal goed
aan, zolang het toerental niet onder de 2.000 zakt”
Goede schokdemping
Er zijn nog andere motorvarianten leverbaar voor de Duster, maar die mogen veel minder trekken. Het enige alternatief voor de Duster TCe 130 4×4 is de versie met alleen voorwielaandrijving, want die mag van Dacia ook 1.500 kilogram trekken. Vanwege zijn lagere gewicht en ontbrekende vierwielaandrijving verwachten we daar wel iets minder goede trekkwaliteiten van. Maar je bespaart dan € 5.000.
Achter onze test-Duster hingen we voor deze gelegenheid een Weinsberg CaraOne 450 FU Edition Hot met een maximumgewicht van 1.350 kilogram. Het bleek geen al te grote opgave voor de Duster, die de CaraOne makkelijk voorttrekt. De combinatie voelt stabiel aan op de snelweg en op binnenwegen. Grotere oneffenheden, zoals verkeersdrempels, brengen zoals bij elke auto even lichte onrust in de combinatie. Maar de goede schokdemping van de Duster herstelt de stabiliteit vrij snel.

Handgeschakelde versnellingsbak
De acceleratie van de Duster is ook met de Weinsberg erachter vlot genoeg en de driecilinder-turbomotor kan het allemaal goed aan, zolang het toerental niet onder de 2.000 zakt. Dat kun je gelukkig mooi zelf regelen, want de Duster TCe 130 heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak, wat tegenwoordig zeldzaam lijkt te worden bij onze testauto’s. Een automaat is er alleen voor de Duster Hybrid 140, maar deze versie mag slechts 750 kilogram trekken.
De zesde versnelling is tijdens het trekken van de caravan overbodig, want het toerental blijft op kruissnelheid dan te laag, waardoor de smering en koeling van de motor onvoldoende kunnen worden. Maar de vijfde versnelling voldoet prima. Op de binnenwegen kom je meestal niet verder dan de vierde versnelling. Wordt het heuvelachtiger, dan is het altijd aan te raden om wat verder in de versnellingen door te trekken of een lagere versnelling te kiezen.
Conclusie
Dacia heeft de Duster van de derde generatie niet alleen beter gemaakt, maar vooral ook stoerder en fraaier om te zien. Dat geldt zowel voor de buitenkant als voor het interieur, waar de afwerking ook weer van een niveau hoger is dan voorheen. In de geteste versie is de Duster ook nog eens aangenaam compleet uitgerust, en dat zien we terug in de prijs, die net boven de 35 mille ligt. Zonder vierwielaandrijving en met minder uitrusting blijft de prijs ruim onder de 30 mille en daarmee is de Duster nog steeds de goedkoopste auto die een middenklasse-caravan mag trekken.

Ons trekadvies
Meer luxe en de extra componenten van de mild hybride ondersteuning hebben de nieuwe Duster bijna 75 kilogram zwaarder gemaakt vergeleken met zijn voorganger. Meer gewicht is natuurlijk altijd bevorderlijk voor de trekkwaliteiten, en bovendien leveren de korte overhang achter en de standaard vierwielaandrijving ook een bijdrage. Rijklaar weegt de Duster TCe 130 4×4 1.465 kilogram.
Met passagiers en bagage mag je daar zo’n 300 kilogram bij optellen. Als we daar onze veiligheidsvuistregel op loslaten dat de beladen caravan niet meer dan 75 tot 80 procent zou moeten wegen van de beladen trekauto, dan komen wij uit op een trekadvies van ruim 1.400 kilogram. De maximum kogeldruk van de Duster bedraagt 75 kilogram.
Dacia Jogger: stoere, betaalbare trekauto voor het gezin
Ben je op zoek naar een betaalbare, sterke gezinsauto waarmee je makkelijk een vouwwagen kan trekken, en die er ook nog eens stoer uitziet? Redacteur Sander zocht er precies zo één. Hij kwam uit bij de Dacia Jogger TCe 110 en ging ermee op vakantie naar Zuid-Frankrijk.