Signalement
- Merk
- Ford
- Model
- Kuga 2.5 PHEV
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 1.859 kg; maximumgewicht: 2.400 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 2.100/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.950 kg; maximum kogeldruk: 100 kg
- Basisprijs
- € 48.756
Het begin van de Ford Kuga
De Kuga verscheen voor het eerst in het Ford-gamma in 2008 als middenklasse SUV, nog voor dit autotype mega-populair werd. Die eerste jaren was de auto geen echt groot succes, maar hij stond wel meteen op de radar bij caravanbezitters vanwege zijn hoge trekgewicht.
De tweede generatie die in 2013 verscheen had al meer succes, vooral na de facelift in 2016 schoten de verkopen omhoog. En de auto mocht toen al twee ton aan de haak nemen. Met de komst van de derde generatie van de Kuga in 2019 deed de plug-in hybride versie zijn intrede. En zoals we bij meer automerken zagen was Ford bij de hybride wat voorzichtig met het trekgewicht, al is 1.500 kilogram voor veel caravanners vaak wel voldoende.
De Kuga nestelde zich de afgelopen jaren in elk geval stevig op de derde plaats in de top tien van meest populaire trekauto’s, zo blijkt uit het grote ACSI trekauto-onderzoek dat we al sinds 2018 jaarlijks uitvoeren.
De slimme caravannavigatie van de Kuga
Het ziet er naar uit dat de Ford Kuga die positie op z’n minst zal vasthouden, want de vernieuwde versie is in alle opzichten een forse stap voorwaarts. Zoals gebruikelijk bij een opfrisbeurt is er aan het uiterlijk het een en ander veranderd. Dat is vooral zichtbaar aan de voorzijde, waar de grille, de koplampen en de voorbumper nieuw zijn, eigenlijk een compleet nieuw front dus. Bovendien zit er een ledstrip boven de grille die de koplampen als het ware met elkaar verbindt. Aan de achterkant is de greep om de klep te openen verhuisd naar de rand boven de kentekenplaat.
Na het uitklappen van de trekhaak krijg je bij het starten een menu waarin je het gewicht en de afmetingen van je caravan kunt ingeven. Het navigatiesysteem stuurt je dan niet meer door dorpjes met smalle straatjes.
In het interieur lijkt er niet zo veel veranderd, maar schijn bedriegt, want het infotainmentsysteem heeft een iets groter scherm gekregen en draait op nieuwe software. En daar zit een zeer interessante menu-optie in met de titel ‘slepen’. Zodra je de – in ons geval elektrisch wegklapbare – trekhaak uitklapt, krijg je bij het starten de vraag voorgeschoteld of je het gewicht van de caravan wilt aanpassen. En vervolgens kun je ook de afmetingen van de caravan invoeren. Je kunt in het menu meerdere ‘favoriete’ aanhangers of caravans ingeven, zodat je die snel na het starten kunt selecteren.
Geen Franse dorpjes meer met smalle straatjes
Gebruik je daarna het navigatiesysteem dan zal deze routes kiezen waar je met de combinatie ook goed uit de voeten kunt. Dus geen Franse dorpjes met smalle straatjes meer of te lage viaducten. Een briljante vondst! Overigens heb je levenslang gratis draadloos updates van het systeem, dus de navigatie is altijd actueel.
Nieuwe versnellingsbak
Het infotainmentsysteem werkt snel en overzichtelijk, maar er zijn weinig fysieke knoppen om functies direct te bedienen. Ook de temperatuur stel je in via het scherm, maar gelukkig wel met een directe aanraaktoets. Als je er eenmaal aan gewend bent, vind je snel je weg in het systeem, dat standaard ook draadloos Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. Dan heb je dus de beschikking over allerlei apps van je smartphone.
We moesten ook even wennen aan de bediening van de automaat met de draaiknop op de middentunnel. Het lijkt in het begin omslachtig, maar na enkele dagen weet je niet beter. Overigens is die automaat helemaal nieuw en dat is – hoe raar het ook klinkt – het grootste nieuws van deze vernieuwde Kuga.
Flinke stijging maximum trekgewicht
In die nieuwe automaat wordt het vermogen van de 2,5 liter benzinemotor en de elektromotor nu namelijk veel efficiënter gecombineerd. En dat zorgt voor 18 pk extra systeemvermogen, waarmee het totaal komt op 243 pk. Ook het totale koppel is hoger dan voorheen: de benzinemotor heeft nog altijd 200 Nm aan koppel, maar bij de elektromotor steeg het v an 235 naar 320 Nm, 135 procent meer.
Het resultaat van de verbeteringen is in elk geval redelijk spectaculair, want de auto heeft nu bijna twee seconden minder nodig om van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten dan zijn voorganger, namelijk 7,3 seconden. Maar voor de caravanbezitter is er belangrijker nieuws, want het maximum trekgewicht van de Kuga gaat omhoog van 1.500 naar liefst 2.100 kilogram. En daarmee is deze SUV voor bijna elke caravanbezitter een optie geworden.
Koersvaste caravantrekker
Zien is natuurlijk pas geloven en dus kozen we voor deze test voor een flinke testcaravan, een Eriba Nova S. Met wat accessoires zoals een mover, satellietsysteem, luifel, fietsendrager en nog wat snuisterijen, nadert het rijklaar gewicht van onze testcaravan de 1.800 kilogram. Maar die last blijkt voor de Ford Kuga 2.5 PHEV geen enkel probleem.
Vanaf de eerste meters voelt de combinatie heel stabiel aan en volgt de caravan de plug-in hybride SUV zeer netjes. Op grote hobbels en verkeersdrempels is er wel een duidelijke beweging voelbaar, maar die wordt snel uitgedempt door de goede schokbrekers, waarna de combinatie weer snel rustig is. Bij het wegrijden op een helling merk je soms wel dat de voorwielen een beetje zoeken naar tractie, maar de elektronica lost dat effectief op door een doorslippend wiel af te remmen. Op de snelweg is de stabiliteit ook indrukwekkend, en voelt de combinatie heel koersvast aan.
Zelden tanken met de plug-in hybride Ford Kuga
Ford zegt overigens veel energie te hebben gestoken in de afstemming van het onderstel, vooral met het oog op de trekeigenschappen. Dat lijkt in elk geval uitstekend gelukt. Als je er solo mee onderweg bent is het eveneens een prettige auto. Hij is lekker ruim voor zijn lengte van 4,61 meter en niet overdreven hoog voor een SUV. De zitpositie is aangenaam achter het stuur en ook op achterbank is er voldoende ruimte. De bagageruimte mocht wel iets groter zijn, maar je kunt de achterbank iets naar voren verschuiven voor extra laadvolume.
Het verbruik tijdens onze test bedroeg solo rijdend rond de 6,2 liter per 100 kilometer, zonder dat we ons best deden om de plug-in hybride vaak bij te laden. Doe je dat wel trouw en rij je veel korte afstanden, dan hoef je zelden te tanken, want de Kuga heeft een elektrische actieradius van maximaal 69 kilometer. Interessant daarbij is het zogenaamde ‘Green Zone-geofencing’ waarbij de Kuga automatisch overschakelt op volledig elektrische aandrijving zodra dat in een binnenstad verplicht is. Dat zal de komende jaren in steeds meer binnensteden het geval zijn.
Met de flinke Eriba aan de haak is het effect van de plug-in hybride veel kleiner en bovendien rij je met de caravan vaker lange ritten. Tijdens onze test met veel optrekken en stoppen voor de video-opnamen scoorden we rond de 10 liter per 100 kilometer. Op de snelweg gaat dat – afhankelijk van je rechtervoet – wel omhoog naar 11,5 tot 12,0 liter per 100 kilometer, maar dat is voor een combinatie die bijna vier ton weegt nog een zeer acceptabel cijfer.
Het laadklepje van de Ford Kuga 2.5 PHEV.
Trekadvies voor de Ford Kuga
Een indrukwekkende 600 kilogram extra trekgewicht krijgt de vernieuwde Ford Kuga 2.5 PHEV toebedeeld na de vernieuwing, waarmee hij op een maximum opgegeven trekgewicht komt van liefst 2.100 kilogram. Rijklaar weegt de Kuga als ST-Line 1.859 kilogram en dat mag met belading maximaal 2.400 kilogram worden.
Als we uitgaan van een behoorlijk beladen trekauto en we laten daar onze veiligheidsvuistregel op los dat de beladen caravan niet zwaarder zou moeten zijn dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto, dan komen we in de buurt van de 1.800 kilogram. Maar gezien de zeer goede stabiliteit van de Kuga willen we nog wel iets verder gaan, mits de auto en de caravan beide correct beladen zijn. Overigens kan de Kuga als caravantrekker een stevige disseldruk van 100 kilogram aan.
Conclusie: Hoe doet de Ford Kuga 2.5 PHEV het als caravantrekker?
Ford heeft de Kuga 2.5 PHEV de beste opfrisbeurt gegeven die je als caravanbezitter maar kunt wensen, namelijk een fors hoger trekgewicht en ook in de praktijk betere trekkwaliteiten. Tel daar de vele kleine verbeteringen bij op, zoals die aan het infotainmentsysteem en de uiterlijke aanpassingen en je hebt een veel grotere vernieuwing dan een gewone facelift. Het mooiste van alles is dat de vernieuwde Kuga niet in prijs is gestegen, want deze ST-Line staat namelijk voor € 42.750 in de prijslijst.
Technische gegevens en prijs Ford Kuga 2.5 PHEV
Aandrijving
Viercilinder 2,5 liter benzinemotor met plug-in hybride ondersteuning van een elektromotor; systeemvermogen 243 pk, maximum koppel: geen opgave; aandrijving/transmissie: vorwielaandrijving, CVT automaat met acht geprogrammeerde versnellingen.
Maten en gewichten
Lengte: 462 cm, breedte: 188 cm, hoogte: 165 cm, wielbasis: 271 cm; inhoud bagageruimte: 395-1.517 liter.
Rijklaar gewicht: 1.859 kg; maximumgewicht: 2.400 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 2.100/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.950 kg; maximum kogeldruk: 100 kg.
Rijprestaties
Topsnelheid: 200 km/u, acceleratie 0-100 km/u: 7,3 s; verbruik volgens WLTP-norm: 5,3 liter per 100 km; testverbruik met caravan (Eriba Nova S): 10,5 liter per 100 km.
Vanafprijzen rijklaar
Vanafprijs Ford Kuga 2.5 PHEV: € 41.350
Prijs testauto: € 48.756
Opties testauto: Technology pack, Winter pack, panoramadak, 19 inch-wielen en elektrisch wegklapbare trekhaak.
De Ford Kuga 2.5 PHEV heeft een elektrisch wegklapbare trekhaak.
Zo kwam de Ford Kuga in 2022 uit de trekautotest
Benieuwd hoe een voorloper va de huidige Ford Kuga 2.5 PHEV uit de bus kwam als caravantrekker? In 2022 testte autojournalist voor ACSI FreeLife ook al de Ford Kuga als trekauto.