Op succes moet je zuinig zijn. Daarom blijven de meeste automodellen niet langer dan een jaar of zeven op de markt. Daarna krijgen ze een opvolger – meestal de volgende generatie genoemd – waarin weer de nieuwste inzichten en technische snufjes zijn verwerkt. Tijdens het relatief korte leven van zo’n automodel is halverwege een facelift gebruikelijk om het uiterlijk iets op te frissen en technische verbeteringen door te voeren.
Bij de tijd
Het ietwat eigenzinnige Japanse automerk Mazda pakt het anders aan en is nog zuiniger op het succes, met name als het op de Mazda CX-5 aankomt. Want bijna elk jaar zijn er verbeteringen en verfijningen voor dit model, dat al vijf jaar op rij de meest populaire caravantrekker van Nederland is. Daarom reisde autojournalist Mario Vos namens ACSI FreeLife naar de regio rond het Spaanse Girona om daar met de wederom opgefriste CX-5 de eerste indrukken op te doen.
Als we de testauto op het vliegveld van Barcelona in ontvangst nemen, valt aan de buitenkant eigenlijk niets op. De laatste uiterlijke wijzigingen stammen van het najaar van 2021 en het model oogt eigenlijk nog steeds zeer bij de tijd. Dus dat er vanbuiten niets is veranderd, is helemaal niet erg. Maar onderhuids is er des te meer gebeurd.
Veel zuiniger
Een blik op de specificaties verraadt niet direct wat er nieuw is onder de motorkap, want zowel het vermogen als het koppel van de 2,0 en 2,5 liter benzinemotoren is gelijk gebleven (165 en 194 pk, 213 en 263 Nm). Maar de tweeliter is wel 5 procent zuiniger geworden en de 2,5 liter zelfs 7 procent, flinke stappen voorwaarts. Dat is te danken aan de mild hybride ondersteuning die voortaan standaard is op alle motorvarianten en cilinderuitschakeling.
Bij mild hybride ondersteuning is de normale startmotor vervangen door een sterkere startergenerator die energie kan terugwinnen bij het vertragen en deze opslaat in een speciale 24V-lithium-ion accu. Bij het optrekken geeft diezelfde startergenerator de opgeslagen energie weer terug aan de aandrijflijn omdat deze dan als elektromotor werkt. Cilinderuitschakeling zorgt ervoor dat bij lage belasting twee van de vier cilinders worden uitgeschakeld en ook dat zorgt ook voor brandstofbesparing.
Tijdens het rijden merk je eigenlijk niets van die twee nieuwe snufjes. Je hoort ook nauwelijks dat de benzinemotor tijdens het uitrollen naar bijvoorbeeld een stoplicht al wordt uitgeschakeld, maar je ziet het wel aan de toerenteller. Dat er soms twee cilinders niet meedoen is volstrekt onmerkbaar. Op de trekgewichten hebben de nieuwe technieken geen invloed: de 2,0 liter met 165 pk mag 1.800 kilogram trekken, de 2,5 liter 2.000 kilogram.
Sportiever en stiller
Het rijden in de CX-5 voelt vertrouwd aan en zelfs nog iets beter dan we van dit model gewend waren. Daarvoor is de verbeterde wielophanging verantwoordelijk, die voor extra rijdynamiek en een sportiever weggedrag zorgt, terwijl de rijgeluiden beter worden gefilterd. Naast deze verbeteringen in de aandrijving en de wielophanging zijn er ook subtiele aanpassingen in het interieur.
Zo is er naast alle veiligheidstechniek nog een nieuw snufje bijgekomen, Cruise & Traffic Support (CTS). Het helpt vermoeidheid tegen te gaan door de bestuurder te helpen om afstand te houden en tot 55 km/u is er ook stuurassistentie om de auto in de juiste rijstrook te houden bij het nemen van bochten.
Tot slot mag niet onvermeld blijven dat het infotainmentsysteem voortaan draadloze Apple CarPlay ondersteunt, standaard een DAB+ radio heeft en snellere software heeft gekregen. Bovendien is navigatie altijd standaard. De prijs van de instapversie met 2,0 liter benzinemotor is met € 500 omhoog gegaan maar blijft met € 38.190 onder de 40 mille. De 2,5 liter is er vanaf € 45.390.
Dikke diesel in de Mazda CX-60
Vorig jaar presenteerde Mazda met de CX-60 een nieuw topmodel en tevens een veelbelovende caravantrekker (trekgewicht 2.500 kilogram). Bij de presentatie reden we toen met de plug-in hybride versie, maar er was ook sprake van een nieuwe dieselmotor. Waarmee Mazda weer eens lekker eigenwijs is, want veel autofabrikanten zien geen brood in diesels. De Nederlandse overheid ziet ze ook liever niet meer, en daarom zou een dieselversie van de CX-60 veel te duur worden.
Maar in andere landen – waaronder België, waar ACSI FreeLife ook verschijnt – komt die nieuwe diesel wel. Dus grepen we onze kans tijdens de introductie van de CX-5 om ook wat kilometers te maken met de CX-60 3.3 e-Skyactiv D, want die is bij onze zuiderburen gewoon € 3.600 goedkoper dan de plug-in hybride en heeft een vanafprijs van € 47.290.
De 3,3 liter zescilinder dieselmotor in de CX-60 is opvallend zuinig, maar voorlopig alleen leverbaar in België. We haalden tijdens de testrit 5,6 liter per 100 kilometer.
Nieuwe motor
Bijzonder aan deze dieselversie is de nieuwe motor. Waar andere merken kiezen voor een kleinere motor met soms ook minder cilinders, daar kiest Mazda juist voor een zescilinder met 3,3 liter inhoud. De compleet opnieuw ontworpen krachtbron kan bij lage belasting met een zeer arm mengsel (veel lucht, weinig diesel) draaien, en dat maakt hem opvallend zuinig. In de relatief grote en zware CX-60, maakten we een flinke rit met veel snelweg, een beetje buitenweg en een stukje file door stadsverkeer met een gemiddeld verbruik van 5,6 liter per 100 kilometer. Idioot zuinig voor zo’n grote auto.
Standaard heeft deze dikke diesel een achttraps automaat, die van ons wel wat mooier zou mogen schakelen. De dieselversie is niet lawaaiig maar je hoort het verbrandingsgeluid soms wel vrij duidelijk, wat vermoedelijk te danken is aan de arm mengsel-techniek. Maar in alle andere opzichten maakt de nieuwe machine indruk. Toch jammer dat we hem in Nederland niet krijgen. We mogen jaloers zijn op de Belgen!
CX-5 en CX-60 gaan mee op TestTour!
Deze zomer zullen de nieuwe CX-5 en CX-60 (benzine-uitvoering) als trekauto uitgebreid getest gaan worden met een caravan aan de haak tijdens de ACSI FreeLife TestTour in de Italiaanse regio Emilia-Romagna.
Tekst: Mario Vos