Tekst: Mario Vos
Met die goedkoopste EX30 mag je maximaal 1.000 kilogram trekken en heb je een 272 pk sterke elektromotor die de achteras aandrijft. In de bodem zit een 51 kWh accupakket verwerkt waarvan je 49 kWh kunt gebruiken, en dat is goed voor een actieradius van 344 kilometer. Geen ideale cijfers voor de caravanbezitter, maar de meeste concurrenten die hetzelfde mogen trekken kosten een stuk meer. En als ze in dezelfde prijsklasse vallen mogen ze veel minder of niets trekken.
EX30: 1.400 kilogram trekgewicht
Meer trekvermogen en een grotere actieradius belooft de EX30 ER (extended range) die voorzien is van een 69 kWh accu waarvan 64 kWh bruikbaar is. Je komt er namelijk volgens de WLTP-meting 480 kilometer ver mee en er mag 1.400 kilogram mee getrokken worden. Waarmee deze € 41.495 kostende EX30 een niet te zware middenklasse caravan aan de haak mag nemen.
Vergeleken met de XC40 is de EX30 sterker, korter en goedkoper
De Volvo EX30 deelt zijn techniek met de Smart #1 en de Zeekr X, twee modellen van merken die net als Volvo ook tot het Chinese Geely-concern behoren. De EX30, die qua design aanleunt tegen de grote EX90 (komt ook in 2024) en ook wel wat wegheeft van de XC40 is 4,23 meter lang, 1,55 meter hoog en 1,83 meter breed. Hij heeft daarmee het formaat van een compacte middenklasser, maar hij is net iets hoger. Volvo noemt het overigens wel een SUV. Vergeleken met de XC40 is de EX30 sterker, korter en goedkoper. Het interieur is wel wat eenvoudiger gehouden, maar volgens Volvo is er op veiligheid zeker niet bezuinigd.
Het interieur van de Volvo EX30
Bekijk en lees meer over andere (elektrische) caravantrekkers!
Wil je meer weten over andere (elektrische) trekauto’s? Testredacteur Mario Vos vertelt je alles over caravantrekkers van verschillende merken, waaronder de XC40.