De uitkomsten van het grote ACSI Trekauto-onderzoek, dat voor het zevende jaar op rij is gehouden, zijn voor een deel verrassend te noemen. Aan het onderzoek van afgelopen najaar deden 4.750 bezitters van een caravan mee, zo’n 20 procent meer dan vorig jaar.
Populairste merk caravantrekker
Vier automerken nemen al jaren ruim 40 procent van de markt voor trekauto’s voor hun rekening. Dat zijn Volvo, Mazda, Ford en Volkswagen (zie grafiek hieronder). De laatste mocht zich tussen 2018 en 2020 nog het populairste merk noemen onder de caravantrekkers, maar VW zakte de voorbije jaren naar plek vier met een aandeel van 8,57 procent. Inmiddels is Volvo alweer drie jaar de nummer één in het totale bestand van trekauto’s in ons land (12,25 procent marktaandeel). Op de tweede plaats staat – ook alweer drie jaar – Mazda (10,97 procent), terwijl Ford in 2024 oprukte naar de derde plek (9,35 procent).
Trekauto’s per merk (marktaandeel in %, blauw = 2024, oranje = 2023, grijs = 2022).
Populairste model trekauto
Dat het populairste merk ook het populairste model levert, is niet vanzelfsprekend, want bij de modellen is de Mazda CX-5 met afstand de kampioen (zie grafiek pag. 62). Liefst 9,03 procent van de caravanbezitters rijdt een CX-5, op de tweede plek gevolgd door de Ford Kuga (6,15 procent marktaandeel). Daarachter staat de Volkswagen Tiguan op de derde plek (4,59 procent) en dan pas komen we een Volvo – de XC60 – tegen op plek vier (4,15 procent).
De Ford Kuga is de trekauto die in 2024 het meest werd verkocht.
Dat Volvo toch bij de merken op de eerste plaats staat, komt omdat er drie Volvo-modellen in de top twaalf staan. Op plek zeven staat de XC40 met een marktaandeel van 3,12 procent en de V60 staat op de twaalfde plaats (1,39 procent). Opvallend is verder dat de Toyota RAV4 al jaren stabiel op de vijfde plaats staat (nu 3,52 procent marktaandeel). En hetzelfde geldt voor de Nissan Qashqai op plek zes (3,20 procent).
Marktaandeel trekauto’s per model (in %, donkerblauw = 2024, oranje = 2023, grijs = 2022, geel =2021, lichtblauw = 2020, groen = 2019).
Meer trekgewicht
Bij de in 2024 nieuw aangeschafte caravantrekkers (zie grafiek hieronder) valt onmiddellijk op dat Ford een opmerkelijke coup heeft gepleegd. De voorbije jaren stond het merk op de vijfde plaats of lager met marktaandelen tussen de 6,5 en 8,1 procent, maar nu verdringt het Mazda van de eerste plaats met een marktaandeel van liefst 18,4 procent. Mazda en Volvo delen de tweede plaats met elk 14,7 procent marktaandeel, gevolgd door Kia op plaats vier met 8,27 procent.
Die opmerkelijke opmars van Ford is vooral te danken aan de vernieuwde Kuga, die een marktaandeel van 17,7 procent noteert bij de nieuw aangeschafte caravantrekkers. Dat zal alles te maken hebben met de modelvernieuwing, waarbij het trekgewicht van de Kuga omhoogging van 1.500 naar 2.100 kilogram. De Mazda CX-5 verloor daarmee de eerste plek die het de afgelopen jaren bezette, maar met een marktaandeel van 10,5 procent hoeven ze daar niet sip te kijken.
Trekauto-modellen nieuw aangeschaft (marktaandeel in %, blauw = 2024, oranje = 2023, grijs = 2022).
Beste jaar voor Volvo
Bij Volvo zullen ze evenmin droevig zijn, want het Zweedse merk beleeft het beste jaar uit zijn historie in ons land. Bij de nieuw verkochte trekauto’s komt dat tot uitdrukking in een derde plaats voor de XC60 met een aandeel van 7,9 procent. En dan te bedenken dat dit model vorig jaar nog op de twaalfde plek stond en dat de prijs begint bij dik € 60.000. Volvo heeft trouwens nog een ijzer in het vuur, want de XC40 staat op plek zeven met een marktaandeel van 3,0 procent.
Volvo is het populairste automerk onder caravanbezitters.
Ook Mazda heeft een tweede model in de top tien, de CX-60 staat op plek negen (2,63 procent). Een derde merk met twee modellen in de top tien is Kia, want de Sportage staat op plek vier met een marktaandeel van 4,14 procent, de Niro op plaats acht (3,01 procent).
Opvallende nieuwkomers in de ranglijst van nieuw gekochte trekauto’s in 2024 zijn de Hyundai Kona (1,88 procent), de Suzuki Vitara (1,88 procent), de BMW X1 (1,13 procent) en de Dacia Duster (1,13 procent).
Overgrote deel is particulier bezit
De voorbije jaren waren caravanbezitters een beetje terughoudend om een nieuwe trekauto aan te schaffen. Maar uit ons onderzoek blijkt dat 8 procent dat binnen een jaar wel van plan is, aanzienlijk meer dan de 6,6 procent een jaar eerder. Overigens zijn de meeste trekauto’s uit ons onderzoek tweedehands aangeschaft, namelijk 62,4 procent.
En het overgrote deel van de trekauto’s is particulier bezit of via private lease aangeschaft. Slechts 8,7 procent van de caravanbezitters heeft een (lease)auto van de zaak. Dat percentage stijgt wel elk jaar een beetje. Caravanbezitters rijden veel jongere auto’s dan het Nederlandse gemiddelde van 11,7 jaar. Bijna de helft heeft een auto van zes jaar of jonger. En slechts 22,4 procent heeft een auto die ouder is dan tien jaar.
Aantal diesels gehalveerd
De gemiddelde Nederlandse automobilist rijdt iets meer dan 11.000 kilometer per jaar, maar caravanners zitten daar een flink stuk boven. Ze leggen gemiddeld 15.916 kilometer per jaar af, en de trend is stijgend, want in 2022 was dat nog 15.091 kilometer. Bijna een derde van dat kilometrage hangt de caravan achter de auto, namelijk 4.713 kilometer, waaruit we mogen afleiden dat de trekauto een zeer belangrijke plaats inneemt bij de mobiliteit van de caravanbezitter.
Ondanks de goede trekkwaliteiten is de rol van de dieselmotor wel zo’n beetje uitgespeeld onder caravanbezitters. Slechts 14,5 procent van de trekauto’s heeft nog een dieselmotor, een halvering sinds 2018. De benzinemotor levert ieder jaar een beetje in, maar is nog steeds dominant in het totale trekautopark.
Meer (plug-in) hybride
Het marktaandeel van de hybride en plug-in hybride modellen stijgt snel. 11,7 procent is een hybride (zelfopladend of mild hybride) of plug-in hybride. Het aandeel elektrische auto’s in het totale wagenpark zit nu boven de 1 procent, in 2021 was dat nog maar 0,15 procent.
De aandrijving van de gemiddelde trekauto wordt geleidelijk steeds krachtiger. Het gemiddelde aantal pk’s bedraagt 184 en het gemiddelde koppel 290 Nm. Die stijging is makkelijk te verklaren uit het geleidelijk toenemende aandeel van (plug-in) hybride en elektrische auto’s. Bij de nieuw verkochte auto’s zijn (plug-in) hybrides dominant.
Duits chauvinisme
Sinds vorig jaar houdt ACSI het jaarlijkse trekauto-onderzoek niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland. De uitkomsten zijn totaal verschillend en ernstig ‘gekleurd’ door chauvinisme.
In een land waar de eigen auto-industrie zo belangrijk is voor de economie, voert Volkswagen de ranglijst aan met een marktaandeel van net geen 20 procent. Dan volgen Mercedes (12,5 procent), Ford (10,8 procent) en BMW (5,5 procent). Volvo dat bij ons als merk bovenaan staat, vinden we in Duitsland pas op de zesde plaats. Mazda staat bij de merken op plaats acht, maar de CX-5 is bij de modellen wel vierde achter de VW Tiguan, de Ford Kuga en de Mercedes GLC/GLK.
Zeer verrassend zijn de resultaten bij de nieuwe aangeschafte trekauto’s in 2024. Op de tweede plaats vinden we daar de Dacia Duster, achter marktleider Volkswagen Tiguan. En dankzij die score is Dacia ook vierde bij de nieuw gekochte merken achter Mazda.
De Volkswagen Tiguan bezet nog altijd de derde plaats in het totale bestand van caravantrekkers.
Caravantrekkers getest
Wil je meer weten over de prestaties van populaire trekauto’s? Autojournalist Mario Mario Vos test regelmatig nieuwe modellen. Zijn conclusies zie en lees je op ACSIFreeLife.nl/autos/tests/