Een echte verrassing is de CX-80 niet, want Mazda had die auto twee jaar geleden al aangekondigd. Maar je weet met het Nederlandse fiscale stelsel maar nooit of zo’n model ook daadwerkelijk naar ons land komt. Auto’s die het ene jaar nog profiteren van fiscale begunstiging, kunnen kort daarna zomaar oninteressant zijn. En diesels worden al jaren door de fiscus uit de markt geprijsd, hoewel ze tegenwoordig net zo schoon zijn als benzine-auto’s.
Vijf meter lang
De CX-80 staat een dezer dagen al bij de Mazda-dealers in de showroom, je kunt hem ook reeds bestellen en wij konden er kennis mee maken in Zuid-Duitsland. En dat was een aangename ontmoeting met een imposant nieuw topmodel, want de auto is op een halve centimeter na vijf meter lang. Hij is daarmee liefst 25 centimeter langer dan de CX-60, waarmee hij veel techniek en het platform deelt.
De CX-80 heeft een verlengde versie van dat platform met een indrukwekkende wielbasis van 3,12 meter. Zo’n lange wielbasis zie je doorgaans alleen bij elektrische auto’s waarbij een grote accu in de vloer tussen de wielen een plaatsje moet vinden. Maar de CX-80 is niet volledig elektrisch, hij komt alleen als plug-in hybride naar ons land. De versie met zescilinder turbodiesel is wel leverbaar in België en daar zelfs goedkoper dan de plug-in hybride.
Derde zitrij
Mazda benut de extra lengte en wielbasis van de CX-80 door een derde zitrij toe te voegen. Bij veel auto’s met een derde zitrij is dat een kinderverblijf, maar Mazda heeft een acceptabele hoofd en beenruimte weten te verwezenlijken, mede omdat de daklijn veel verder doorloopt en het dak ook iets is verhoogd. Tot een lengte van 1,75 meter kun je er comfortabel zitten. Op de tweede zitrij is het op de twee verschuifbare stoelen of de driepersoons zitbank nog een stuk royaler.
Met zes of zeven personen aan boord is het volume van de bagageruimte wel beperkt tot 258 liter. Heb je die twee achterste zitplaatsen niet nodig, dan is er maximaal 687 liter laadvolume onder de afdekking van de bagageruimte, die met drie zitrijen in gebruik onder de vloer van de bagageruimte is opgeborgen. Gooi je ook de tweede zitrij plat, dan kun je tot aan het plafond 1.971 liter aan bagage kwijt.
Hoog trekgewicht
Een ideale vakantie-auto dus en dan vooral om te gaan kamperen, want net als zijn kortere broertje mag de CX-80 een caravan van maximaal 2.500 kilogram trekken. Maar vanwege het nog eens 170 kilogram hogere gewicht – rijklaar weegt hij vanaf 2.240 kilogram – en de langere wielbasis zal de CX-80 vrijwel zeker nog makkelijker zware lasten aan de trekhaak verdragen. Dat zullen we zeer binnenkort al kunnen testen overigens.
Voor de aandrijving tekent net als bij de CX-60 de plug-in hybride aandrijving. Die bestaat uit een 2,5 liter viercilinder benzinemotor met 192 pk en een 175 pk elektromotor die via een achttraps automaat een maximumvermogen van 327 pk op alle vier de wielen overbrengen. Je kunt maximaal 63 kilometer volledig elektrisch afleggen met de volledig opgeladen 17,8 kWh accu, daarna gaat de CX-80 als gewone hybride verder. Tenzij je hem weer oplaadt natuurlijk.
Meer comfort
Onze eerste rijindrukken met de CX-80 waren solo zonder caravan of aanhanger. Om te beginnen is het een fraaie auto om te zien met een mooi gestrekte lijn en een nog wat chiquer design dan de CX-60. Bij het wegrijden vanaf het vliegveld München viel onmiddellijk op dat de transmissie veel stiller is geworden. Het licht gierende geluid dat we als kritiekpuntje hadden bij de CX-60 is nagenoeg weg.
Verder stuurt de auto strakker door de gewijzigde afstemming van de vering en demping en is de auto als geheel stiller. Het comfort is van hoog niveau en het infotainmentsysteem is verder verbeterd mede door de Alexa-spraaksturing. De prijzen van de CX-80 beginnen bij € 62.390 voor de al redelijk compleet uitgeruste Exclusive Line.
Mazda CX-5 maakt TestTour-debuut
De Mazda CX-5 passeerde al meer dan eens de revue in ACSI FreeLife, maar deelname aan de TestTour ontbrak nog. Tot de familie Landlust – vader Christiaan, moeder Heidi en de ‘achterbanktesters’ Kaylee en Jesse – ermee naar Emilia-Romagna toog.