Het succes van de Mazda CX-5 duurt al heel wat jaren en er lijkt voorlopig ook geen eind aan te komen. In 2022 voerde de CX-5 namelijk ook de lijst aan bij de nieuw verkochte trekauto’s, met een marktaandeel van 9,91 procent. In 2021 ging die plek nog naar de Hyundai Tucson, maar die moest in 2022 zijn meerdere erkennen in de CX-5 en eindigde met een aandeel van 8,11 procent op de tweede plaats. De derde plek bij de in 2022 nieuw aangeschafte trekauto’s ging naar de Kia Sportage (7,21 procent).
Volvo populairste merk
Mazda had tot voor kort bijna alle succes bij de trekauto’s te danken aan de CX-5, maar met een marktaandeel van 3,15 procent komt in 2022 de nieuwe Mazda CX-60 net de top tien binnen. Nieuw in die top tien zijn ook de Nissan Qashqai (4,5 procent) en de Mitsubishi Eclipse Cross (3,15 procent). Door de komst van de CX-60 mag Mazda zich ook best verkochte trekautomerk van 2022 noemen. Vorig jaar was dat nog Hyundai, gevolgd door Volvo.
De enige categorie waar Mazda niet bovenaan staat, is die van het meest populaire trekautomerk binnen het hele wagenpark, want Volvo voert hier de ranglijst aan met 11,39 procent. Volvo heeft hier het voordeel dat meerdere modellen populair zijn als trekauto. De XC60 staat bij de meest populaire trekautomodellen namelijk op de vierde plaats, de XC40 op de negende plaats en de V60 op plek 16.
Mitsubishi Eclipse Cross
Recent wagenpark
Caravanbezitters rijden in relatief jonge auto’s. Iets meer dan de helft van alle auto’s uit ons onderzoek blijkt niet ouder dan vijf jaar te zijn. En bijna 87 procent is niet ouder dan tien jaar. Dat is een schril contrast met de gemiddelde leeftijd van het totale personenautobestand in Nederland, want die bedraagt 11,4 jaar.
Trekauto’s blijken ook relatief vaak nieuw te worden aangeschaft, want 39,17 procent van de bijna 5.000 respondenten liet weten de auto nieuw te hebben gekocht. Iets meer dan 60 procent kocht de caravantrekker dus gebruikt. Maar als caravanbezitters een gebruikte auto kopen, dan is het een relatief jong exemplaar van gemiddeld drie jaar en acht maanden oud.
Dat is best opmerkelijk, want slechts 3,24 procent van de ondervraagden rijdt de trekauto zakelijk. De rest is particulier aangeschaft (93,33 procent) of wordt via private lease gereden. Overigens is 7,17 procent van de ondervraagden van plan om binnen een jaar een nieuwe trekauto aan te schaffen. Bijna 14 procent twijfelt daar nog over.
Reislustige caravanbezitters
We hebben dit keer wat extra vragen voorgelegd aan de respondenten van het grote ACSI Trekauto-onderzoek. Zo vroegen we de caravanbezitters naar de motorinhoud van hun trekauto. Als gemiddelde kwam daar 1.826 kubieke centimeter uit. We wilden ook graag het vermogen in pk’s weten en daar kwam een gemiddelde van 168 pk uit. En bij het koppel noteerden we een gemiddelde van een respectabele 281 Nm.
Dat zijn natuurlijk allemaal best logische waarden als je een auto hebt die een caravan moet kunnen trekken. Maar caravanbezitters blijken ook zeer reislustig. Ze leggen per jaar gemiddeld iets meer dan 15.000 kilometer af. Dat is fors meer dan de gemiddelde Nederlandse automobilist, die in 2021 10.600 kilometer met zijn auto aflegde. Saillant detail is dat de extra kilometers volledig te danken zijn aan ritten met de caravan, want uit het antwoord op de vraag hoeveel kilometer er met caravan achter de auto werd gereden, haalden we een gemiddelde van 4.550 kilometer.
De Volvo XC40
Caravanners zijn trendsetters
Tot slot kijken we nog even naar het aandeel elektrische auto’s. Het aandeel van de dieselmotor onder de trekauto’s daalt al jaren, maar is met 19,23 procent nog vrij groot vergeleken bij het gehele wagenpark van ons land (11,4 procent). Het aandeel van de benzinemotor daalt ook geleidelijk en daar profiteert de volledig elektrische aandrijving van.
Al 5,24 procent van de ondervraagde caravanbezitters heeft ondanks de beperkingen die elektrisch rijden nog heeft, de overstap gemaakt naar een elektrische auto. Ook dat is meer dan het gemiddelde van het Nederlandse wagenpark, dat 2,8 procent bedraagt. Vorig jaar was het aandeel van de elektrische auto onder de caravanbezitters slechts 0,15 procent. We zien wel dat het ten koste gaat van hybride en plug-in hybride auto’s, want die verliezen wat marktaandeel.
Marktaandeel trekauto modellen in de hele markt
- Mazda CX-5 8,40%
- Volkswagen Tiguan 4,66%
- Ford Kuga 4,42%
- Volvo XC60 3,30%
- Toyota RAV-4 3,01%
- Nissan Qashqai 2,92%
- Subaru Forester 2,52%
- Hyundai Tucson 2,10%
- Volvo XC40 2,05%
- Renault Scenic 1,93%
Marktaandeel trekauto merken in de hele markt
- Volvo 11,39%
- Mazda 9,38%
- Volkswagen 9,06%
- Ford 8,07%
- Renault 6,54%
- Toyota 5,33%
- Kia 4,76%
- Hyundai 4,45%
- Citroën 3,96%
- Nissan 3,83%
Marktaandeel nieuw aangeschafte trekauto modellen in 2022
- Mazda CX-5 9,91%
- Hyundai Tucson 8,11%
- Kia Sportage 7,21%
- Ford Kuga 6,76%
- Volvo XC40 6,31%
- Nissan Qashqai 4,50%
- Volvo XC60 3,60%
- Suzuki Vitara 3,60%
- Mitsubishi Eclipse Cross 3,15%
- Mazda CX-60 3,15%
Marktaandeel nieuw aangeschafte trekauto merken in 2022
- Mazda 13,96%
- Kia 11,71%
- Volvo 11,71%
- Hyundai 9,46%
- Ford 8,11%
- Suzuki 6,31%
- Nissan 4,95%
- Skoda 4,50%
- Mitsubishi 3,60%
- Volkswagen 2,70%