Onze definitie van een trekauto is nog altijd dezelfde. We gaan uit van een trekgewicht van minstens 1.200 kilogram. Daarmee kun je een lichte, kleine caravan uit de instapklasse trekken.
Inhoudsopgave
- Indrukwekkend koppel
- Basisversies
- Meerprijs grotere accu
- Kleinere actieradius met de caravan aan de trekhaak
- Elektrische auto 400 kilogram zwaarder
- Chinese automerken
- Onderdelenvoorziening
- Bereikbaarder
- Welke elektrische auto kunnen een caravan trekken?
- Wat is de goedkoopste elektrische caravantrekker?
- Auto’s met een trekgewicht t/m 1.200 kg
- Auto’s met een trekgewicht t/m 1.500 kg
- Auto’s met een trekgewicht t/m 1.800 kg
- Auto’s met een trekgewicht t/m 2.500 kg
Indrukwekkend koppel
We kijken niet naar motorvermogen of koppel, want in dat opzicht is de elektromotor elke andere krachtbron de baas. De meeste elektrische personenauto’s zitten ruim boven de 200 pk, slechts een enkeling (Mercedes EQA en EQB met 190 pk) zit eronder. Maar het koppel van een elektromotor is vrijwel altijd indrukwekkend hoog (boven de 300 Nm) en bovendien beschikbaar vanaf de eerste omwenteling.
Basisversies
We gaan bij ons overzicht dus uit van de goedkoopste versie die minstens 1.200 kilogram mag trekken. Maar het is natuurlijk goed mogelijk dat een sterkere versie binnen een modelserie ook meer mag trekken. Zo heeft de basisversie van de nieuwe Volvo EX90 een trekgewicht van 1.200 kilogram, terwijl de vierwielaangedreven uitvoering 2.200 kilogram aankan. Maar die versie noemen we dan niet apart.
Meerprijs grotere accu
Omdat we de goedkoopste versie nemen die minstens 1.200 kg kan trekken, zit daar soms ook de kleinste accu in die dat automerk voor dat model levert. Wil je een grotere accu die meer actieradius biedt, dan moet je doorgaans enkele duizenden euro’s meer uitgeven. Dat kan een zinvolle investering zijn, want een grotere accu kun je vaak ook sneller opladen.
De Ford Explorer kan tot 1.200 kilogram trekken.
Kleinere actieradius met de caravan aan de trekhaak
Hou er in elk geval rekening mee dat je de opgegeven actieradius (de officiële, wettelijk verplichte WLTP-meting) alleen haalt als je heel braaf en kalm rijdt. Het rijbereik kan in de praktijk zo’n 40 procent teruglopen met de caravan achter de auto. Bovendien kun je onderweg aan de snellader de accu doorgaans slechts tot 80 procent laden. Dan gaat er na de eerste etappe met een volle accu nog eens 20 procent van het rijbereik af.
Elektrische auto 400 kilogram zwaarder
Onze ervaringen met elektrische trekauto’s zijn wel zonder uitzondering erg goed. De uitstekende trekkracht van de elektromotor zorgt voor moeiteloze acceleratie van de combinatie. Daar komt nog bij dat het gewicht van de accu een elektrische auto gemiddeld zo’n 400 kilogram zwaarder maakt dan een vergelijkbare benzineversie. En dat zorgt voor een veel grotere dominantie van de trekauto en dus een stabielere combinatie.
Chinese automerken
Inmiddels zijn er aardig wat nieuwe merken bijgekomen, zoals Leapmotor, Voyah en Vinfast. Vooral in China schieten de nieuwe automerken die elektrische auto’s produceren bijna als paddenstoelen uit de grond. Grote autoconcerns hebben daar vaak meerdere merken. Zo zitten er in het portfolio van de Geely Group bijvoorbeeld de merken Volvo, Polestar, Lynk & Co, Zeekr en Smart (voor de helft).
De Polestar 2.
Onderdelenvoorziening
Zonder een oordeel te willen uitspreken over de kwaliteit of de toekomst van bepaalde merken, is het raadzaam om bij kleine nieuwe concerns wat voorzichtig te zijn. Als een automerk het na enkele jaren wegens gebrek aan succes weer voor gezien houdt in Europa, of het verdwijnt zelfs helemaal, dan wordt de onderdelenvoorziening vaak problematisch.
Bereikbaarder
Elektrische auto’s zijn nog altijd duurder dan exemplaren met een verbrandingsmotor. Maar langzaam maar zeker wordt de elektrische auto bereikbaarder. Zo zijn de prijzen van veel elektrische auto’s de laatste jaren gedaald en is er nu rond de 40.000 euro redelijk wat aanbod aan modellen die wat mogen trekken. Benzine- en hybride auto’s zijn de laatste jaren juist een stuk duurder geworden, zodat je onder de 30.000 euro moeilijk zult slagen.
Welke elektrische auto kunnen een caravan trekken?
De vanafprijs betreft de goedkoopste versie van het betreffende model met het vermelde trekgewicht. Peildatum prijzen: 6 februari 2025.
Wat is de goedkoopste elektrische caravantrekker?
Met een vanafprijs van € 36.495 is de Lynk & Co 02, die 1.600 kilogram mag trekken, de goedkoopste elektrische trekauto. Samen met de Leapmotor C10 BEV (€ 39.050, 1.500 kg trekgewicht) en de Volvo EX30 (€ 39.995, 1.600 kg trekgewicht) is de Lynk & Co 02 de enige e-auto met een een vanafprijs onder de 40.000 euro.
Auto’s met trekgewicht 1.200 kg
Modelnaam | Trekgewicht | Prijs |
---|---|---|
Audi Q4 e-tron en Sportback | 1.200 kg | € 49.990 |
BMW iX1 | 1.200 kg | € 58.921 |
BMW iX2 | 1.200 kg | € 50.887 |
Cupra Tavascan | 1.200 kg | € 58.990 |
Ford Capri * | 1.200 kg | € 55.850 |
Ford Explorer ** | 1.200 kg | € 53.950 |
Mini Countryman Electric | 1.200 kg | € 50.157 |
Nio EL6 | 1.200 kg | € 67.900 |
Opel Grandland Electric | 1.200 kg | € 45.015 |
Volkswagen ID.4 | 1.200 kg | € 51.990 |
Volkswagen ID.5 | 1.200 kg | € 61.490 |
Volkswagen ID.7 | 1.200 kg | € 67.990 |
Volkswagen ID.Buzz | 1.200 kg | € 53.990 |
Volvo EX90 *** | 1.200 kg | € 83.495 |
Voyah Dream | 1.200 kg | € 91.857 |
* en ** = De Ford Capri en Ford Explorer kunnen alleen in de AWD-versie 1.200 kg trekken.
*** = De Volvo EX90 met achterwielaandrijving mag 1.200 kg trekken, terwijl de versie met vierwielaandrijving een trekgewicht heeft van 2.200 kg
Auto’s met trekgewicht 1.250-1.500 kg
Modelnaam | Trekgewicht | Prijs |
---|---|---|
Peugeot e-3008 | 1.250 kg | € 45.015 |
Mercedes EQB | 1.400 kg | € 51.356 |
Nio ET5 | 1.400 kg | € 62.700 |
BMW i5 en Touring | 1.500 kg | € 78.608 |
BYD Sealion | 1.500 kg | € 53.690 |
BYD Tang | 1.500 kg | € 68.090 |
Ford Mustang Mach-E | 1.500 kg | € 55.400 |
Hongqi E-HS9 | 1.500 kg | € 69.995 |
Hyundai Ioniq 6 | 1.500 kg | € 50.895 |
KGM Torres EVX | 1.500 kg | € 41.250 |
Leapmotor C10 BEV | 1.500 kg | € 39.050 |
Mercedes EQA | 1.500 kg | € 48.936 |
Nissan Arriya | 1.500 kg | € 55.690 |
Polestar 2 | 1.500 kg | € 44.950 |
Polestar 3 | 1.500 kg | € 79.950 |
Polestar 4 | 1.500 kg | € 59.800 |
Volvo EC40 | 1.500 kg | € 50.495 |
Volvo EX40 | 1.500 kg | € 45.995 |
Xpeng G6 | 1.500 kg | € 44.990 |
Xpeng G9 | 1.500 kg | € 61.990 |
Zeekr 001 | 1.500 kg | € 60.490 |
Auto’s met trekgewicht 1.600-1.800 kg
Modelnaam | Trekgewicht | Prijs |
---|---|---|
BMW i4 | 1.600 kg | € 62.131 |
Hyundai Ioniq 5 | 1.600 kg | € 46.995 |
Lynk & Co 02 | 1.600 kg | € 36.495 |
Smart #1 | 1.600 kg | € 42.570 |
Smart #3 | 1.600 kg | € 46.065 |
Tesla Model Y | 1.600 kg | € 45.990 |
Volvo EX30 | 1.600 kg | € 39.995 |
Zeekr X | 1.600 kg | € 43.490 |
Mercedes EQS | 1.700 kg | € 117.622 |
Audi Q8 e-tron en Sportback | 1.800 kg | € 78.990 |
Kia EV6 | 1.800 kg | € 49.495 |
Mercedes EQE SUV | 1.800 kg | € 90.297 |
Mercedes EQS SUV | 1.800 kg | € 130.327 |
Auto’s met trekgewicht 2.000-2.500 kg
Modelnaam | Trekgewicht | Prijs |
---|---|---|
Audi Q6 e-tron en Sportback | 2.000 kg | € 65.990 |
BMW i7 | 2.000 kg | € 123.569 |
Nio EL7 | 2.000 kg | € 88.900 |
Nio EL8 | 2.000 kg | € 90.900 |
Nio ET7 | 2.000 kg | € 84.900 |
Porsche Macan Electric | 2.000 kg | € 86.000 |
Voyah Free | 2.000 kg | € 60.662 |
Zeekr 7X | 2.000 kg | € 53.990 |
Audi A6 e-tron Sportback en Avant | 2.100 kg | € 63.990 |
Tesla Model X | 2.269 kg | € 100.990 |
BMW iX | 2.500 kg | € 85.741 |
Kia EV9 | 2.500 kg | € 72.295 |
De toekomst heeft waarschijnlijk nog veel voor ons in petto. ACSI FreeLife houdt het in ieder geval scherp in de gaten!
Trekauto gevonden?
Trekauto check, camping nog niet? Ontdek via Eurocampings welke campings met oplaadpunten voldoen aan jouw wensen en boek je volgende kampeeravontuur meteen!