“Eenvoud is het kenmerk van het ware” luidt het spreekwoord, afgeleid van de lijfspreuk van Herman Boerhaave. Het is ook zo’n beetje het motto van het Roemeense merk Dacia, dat na de eeuwwisseling weer nieuw leven werd ingeblazen door Renault.
Het begon met de eenvoudige, maar degelijke en zeer betaalbare Logan in 2004, maar tien jaar later bestond het gamma al uit vijf modellen. Hoewel Dacia’s de afgelopen tien jaar steeds leuker werden om te zien, bleef het merk vooral op de lagere segmenten mikken met de Duster als grootste model.
Hele maat groter
Dat gaat nu veranderen, want Dacia krijgt een nieuw topmodel met de naam Bigster. Het is net als de Duster een SUV, maar de auto is een hele maat groter. Hij meet in de lengte 4,57 meter (23 centimeter meer dan de Duster) en heeft een wielbasis van 2,70 meter. Met de komst van de Bigster kan Dacia voortaan een veel groter deel van de markt bedienen (73 procent), want het model valt in de populaire SUV-middenklasse.
De Bigster zoekt het weliswaar hogerop, maar de auto is wel geconstrueerd met dezelfde filosofie als de andere modellen en dat noemt Dacia ’design to cost’. Het komt erop neer dat design altijd praktisch moet zijn en de prijs niet onnodig mag opdrijven.
Zo heeft de Bigster een beeldscherm voor het infotainment in de middenconsole met alle elektronica er direct achter. En in plaats van twee elektromotoren voor de elektrisch bedienbare achterklep, gebruikt Dacia een lichtere achterklep en slechts één motor.
Extra comfort
Zo zijn er nog meer ’zuinige’ oplossingen gekozen die toch voor extra comfort zorgen. Bij de Bigster ben je in het interieur nog altijd omringd met harde kunststoffen, die een beetje hol klinken als je er op klopt. Maar Dacia is er inmiddels erg goed in geworden om het zo vorm te geven dat het hoogwaardig uitziet. Als topmodel heeft de Bigster wel wat extra comfort gekregen.
Zo is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar en heb je tweezone klimaatregeling. En de achterbank is vanuit de bagageruimte neer te klappen en er is een fraaie rolhoes achterin te vinden.
Handig is ook het zogenaamd YouClip-systeem, waarbij je aan gestandaardiseerde bevestigingspunten (standaard al vijf in de Bigster) allerlei praktisch accessoires kunt bevestigen, zoals een tablethouder, een opbergtas, een telefoonhouder met of zonder inductielader en een kledinghanger.
Opvallend veel ruimte
Wat echter nog het meest opvalt aan de Bigster is de ruimte. Voorin zit je in bijna iedere auto wel goed, maar op de achterbank is dat niet vanzelfsprekend. In deze nieuwe grote Dacia is het echter bijzonder riant. Tussen de zitting en de achterbank is bijna 24 centimeter aan ruimte en we hebben proefondervindelijk kunnen vaststellen dat je er lekker veel plaats hebt.
Nog een stukje verder naar achteren is achter de elektrisch te openen en te sluiten achterklep 667 liter aan laadvolume te vinden. Dat is in deze klasse misschien wel een record. De vloer van deze bagageruimte kan overigens op twee hoogten worden geplaatst.
Aandrijflijnen
Voor de motoren is er keuze uit een 1,2 liter driecilinder turbobenzinemotor met mild hybride ondersteuning en 140 pk (TCe 140), dezelfde krachtbron maar dan geschikt voor LPG en benzine (ECO-G 140) en een 155 pk sterke hybride aandrijflijn.
Wie vierwielaandrijving wil hebben komt uit bij de 130pk-versie van de 1,2 liter driecilinder, die dan TCe 130 heet. Wat de exacte prestaties zijn is nog niet bekend, want de auto moet nog door het homologatieproces.
Maar we nemen aan dat hij iets vlotter zal zijn dan de Duster vanwege de sterkere motoren en misschien iets meer zal verbruiken omdat hij groter en zwaarder is.
Voor de caravanbezitter verwachten we dat de Bigster TCe 140 de meest interessante versie zal zijn met waarschijnlijk een maximum geremd trekgewicht van 1.500 kilogram. De Dacia Bigster komt nog voor de zomer van 2025 op de markt. De prijzen zullen in de aanloop daarnaartoe bekend worden gemaakt.
Dacia Jogger: stoere, betaalbare trekauto voor het gezin
Ben je op zoek naar een betaalbare, sterke gezinsauto waarmee je makkelijk een vouwwagen kan trekken, en die er ook nog eens stoer uitziet? Redacteur Sander zocht er precies zo één. Hij kwam uit bij de Dacia Jogger TCe 110 en ging ermee op vakantie naar Zuid-Frankrijk.