Tekst: Mario Vos
Plug-in hybride, 327 pk aan vermogen, 500 Nm aan koppel en een maximum trekgewicht van 2.500 kilogram. Dat zijn normaal gesproken getallen die je bij grote Duitse SUV’s verwacht of bij de modellen van Land Rover. Maar nee, het zijn echt de voornaamste kenmerken van de nieuwe Mazda CX-60, een SUV die iets boven de huidige CX-5 wordt gepositioneerd.
Meer ruimte
De CX-60 is langer (bijna twee decimeter) en breder dan de CX-5 en hij heeft een flink langere wielbasis. Het silhouet heeft nog wel wat weg van de CX-5, maar de motorkap is langer, de voorwielen staan verder naar voren en de cabine is iets naar achteren verplaatst. In het interieur is merkbaar meer ruimte, vooral in de breedte en achterin gaat het er ruimer aan toe. Bovendien is de bagageruimte groter: 570 liter achter de achterbank onder de hoedenplank (inclusief het vak onder vloer) en 1.726 liter met neergeklapte achterbank.
In de lengte
De iets gewijzigde proporties vinden hun oorsprong in een nieuw platform waarbij de motoren voortaan in de lengterichting onder de motorkap worden geplaatst, zoals bij een achterwielaangedreven auto. De Mazda CX-60 heeft echter wel permanente vierwielaandrijving, want vanaf de versnellingsbak – standaard een achttraps automaat – gaat er ook aandrijving naar de voorwielen.
Zescilinders
Het draaien van de motoren was nodig om plaats te maken voor nieuwe aandrijflijnen. Als basisversie dient om te beginnen een plug-in hybride met een 191 pk sterke 2,5 liter viercilinder benzinemotor die ondersteuning krijgt van een 175 pk elektromotor. Samen goed voor 327 pk. Later komen er twee zescilinder lijnmotoren bij, een 3,3 liter turbodiesel (volgend jaar) en een drieliter benzinemotor (2024), beide uitgerust met 48V-mild hybride techniek.
Geen downsizing
Dat is opvallend, want veel merken nemen juist afscheid van zescilinders en van dieselmotoren. Maar Mazda is niet overtuigt van het toepassen van kleine motoren met turbotechniek, het zogenaamd downsizing. In de officiële WLTP-meetcyclus laten ze volgens het Japanse merk wel mooie cijfers zien, maar in de praktijk zijn ze minder zuinig. En dat geldt vooral als je ze zwaarder belast, bijvoorbeeld bij het rijden met caravan.
Schonere verbranding
Daarom dus geen kleine motoren bij Mazda maar grote vier- of zescilinders, die met andere technieken zuinig worden gemaakt. Zo heeft Mazda de verbranding van de dieselmotor zo geperfectioneerd dat hij net zo zuinig is als een viercilinder diesel, maar een schonere verbranding heeft. En de benzinemotor kan op zogenaamde arme mengsels (weinig benzine en veel lucht) draaien.
Rijstanden
Maar om te beginnen is er dus alleen een plug-in hybride die tot een snelheid van 100 kilometer per uur volledig elektrisch kan rijden en dat maximaal 63 kilometer dankzij de 17,3 kWh accu. Daarna werkt de aandrijving als een normale hybride. De elektromotor is samengebouwd met de standaard achttraps automaat. Je kunt met een schakelaar op de middentunnel voor verschillende rijstanden kiezen: Normal, Sport, Off Road, Towing of EV.
Towing-stand
De motorkarakteristiek, de reactie op het gaspedaal, de schakelkarakteristiek van de automaat, de schokdemping en het EPS (elektronisch stabiliteitsprogramma) wordt in elke stand aangepast. De meest interessante stand voor de caravanner is natuurlijk de Towing-stand, want daarin wordt niet alleen de motor- en de transmissiekarakteristiek aangepast aan het trekken van de caravan, maar zal het ESP ook de combinatie stabiliseren als de combinatie begint te slingeren.
2.500 kilogram trekvermogen
Er is nog meer goed nieuws voor de caravanbezitter, want de CX-60 mag van Mazda liefst 2.500 kilogram trekken. Of zoveel echt verantwoord is, moet uiteraard blijken uit een trekautotest, want tijdens de introductie konden we alleen solo rijden en alleen met voorserie-exemplaren, waarvan de afstemming en en afwerking nog niet perfect waren. Zo viel ons op dat de elektromotor nog redelijk wat geluid maakt en de nieuwe transmissie mocht wat soepeler schakelen.
Na de zomer leverbaar
We zijn wel enthousiast over het rijgedrag van de nieuwe CX-60. Hij stuurt strak en met veel gevoel en in de normale stand is het rijcomfort ook goed te noemen. In de Sport-stand wordt de gesteldheid van het wegdek duidelijker voelbaar. Wie al enthousiast is geworden over deze nieuwe Mazda SUV moet nog wel even geduld hebben. Pas na de zomer zal de auto in de showroom te bewonderen zijn.
Boven de 50 mille
De prijzen van de nieuwe Mazda CX-60 zijn al wel bekend. De basisversie heet Prime-line en kost vanaf € 51.690. Dan heb je al een een behoorlijk compleet uitgeruste SUV met veel rijassistentiesystemen, een goed infotainmentsysteem, standaard automaat en vierwielaandrijving en de sterkste aandrijflijn die Mazda ooit maakte. Bovendien heeft Mazda er alles aan gedaan om de CX-60 uitstekende trekkwaliteiten mee te geven. Wellicht is dit de enige auto die de troon van de CX-5 als meest populaire caravantrekker kan doen wankelen.
Lees verder
Benieuwd wat deze kroonprins van de trekauto’s nog meer heeft te bieden? In ACSI FreeLife 5-2022, die in de week van 20 juni uitkomt, vind je het complete artikel.