Vijf jaar geleden telde Nederland een wagenpark van slechts 12.803 elektrische auto’s. Aangejaagd door flinke fiscale voordelen en een aanschafsubsidie groeide de markt de jaren erna sterk, waardoor er op 30 juni van dit jaar 191.265 EV’s waren.
Mooie groeicijfers, maar vergeleken bij het totale wagenpark van negen miljoen personenauto’s stelt het nog niet echt veel voor. In België wordt de elektrische auto nog minder omarmt: eind 2020 telde het land nauwelijks 30.000 EV’s.
Verbod verbrandingsmotoren
De Europese Commissie wil de komende jaren echter grote stappen gaan zetten bij het terugdringen van de CO2-uitstoot en dus wordt er stevig ingezet op elektrisch rijden. Er is zelfs al een datum voorbijgekomen waarop de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren verboden zal zijn, namelijk 2035.
Sommige automerken – zoals Volvo, Audi en Mercedes – zijn ambitieuzer en willen al eerder alleen nog maar elektrische auto’s verkopen. Hoewel de winst voor het klimaat zal tegenvallen als de stroom voor elektrische auto’s niet duurzaam wordt opgewekt, is de transitie toch wel onontkoombaar.
En dus zal de kampeerder er vroeg of laat ook aan moeten geloven. De meeste caravanbezitters zullen daarvoor niet meteen de vlag uithangen, want er zijn in deze nog relatief vroege fase van elektrisch rijden nog wel wat probleempjes om elektrisch een caravan te trekken.
Voordelen
ACSI heeft het afgelopen jaar zelf ervaring opgedaan met elektrische trekauto’s en bij de ACSI FreeLife TestTour naar de Zwitserse regio Bern is er zelfs voor het eerst een volledig elektrische Volvo XC40 ingezet. Elektrisch trekken blijkt prima te doen, maar er zijn zeker ook beperkingen. We zetten de voor- en nadelen op een rijtje.
Om met het goede nieuws te beginnen: elektrische trekauto’s hebben uitstekende trekeigenschappen. Dat komt omdat ze door hun forse accupakket doorgaans een stuk zwaarder zijn – reken op 450 tot 600 kilogram – dan een auto met een benzine- of dieselmotor. Daar komt bij dat de elektromotor altijd volop trekkracht heeft.
Je hoeft hem geen toeren te laten maken om voldoende koppel voorhanden te hebben, want vanaf de eerste omwenteling is het gehele koppel paraat. Tot slot heeft een elektrische auto meestal geen versnellingsbak, omdat de elektromotor het rijbereik tussen stilstand en pakweg 200 kilometer per uur zonder overbrengingen aankan.
Nadelen
Dan de minder aangename kanten van een elektrische trekauto. Dat is om te beginnen de beperkte actieradius van de auto. Solo rijdend is met de meeste elektrische auto’s het rijbereik ergens tussen de 350 en 400 kilometer, wat voor de meeste automobilisten ruim voldoende is. Maar als je er een caravan achter hangt kun je maar het beste rekening houden met bijna een halvering.
Vooral de veel hogere luchtweerstand van de combinatie speelt daar een belangrijke rol in, maar ook het extra gewicht van de aangekoppelde caravan. Je zult dus vaker op zoek moeten naar een oplaadpunt met een elektrische trekauto met caravan en alleen een snellaadstation komt dan in aanmerking. Daar kun je afhankelijk van de auto binnen 20 tot 45 minuten de accu weer tot 80 procent opladen.
Waarom maar tot 80 procent? Dat komt omdat die laatste 20 procent van de de accu altijd veel langer duren. De accu zou anders te heet worden en kunnen beschadigen. Het derde nadeel is dat de rit tot je volgende snellaadstop dan ook automatisch 20 procent korter wordt, vanwege de slechts tot 80 procent geladen accu.
Laden op de camping
In een dag naar Zuid-Frankrijk of Noord-Italië rijden kan dus van de agenda afgevoerd worden, Noord-Zwitserland of Zuid-Duitsland is al een mooi doel voor de eerste reisdag. De komende jaren zal het laadnetwerk wel fors worden uitgebouwd, dus het laden zelf zal makkelijker worden. En de techniek staat natuurlijk niet stil, want de nieuwste elektrische auto’s kunnen al twee of drie keer sneller laden dan de EV’s van pakweg vijf jaar geleden.
Het zou natuurlijk mooi zijn als je onderweg naar je definitieve vakantiebestemming gewoon op de camping je elektrische auto zou kunnen opladen. Gelukkig raken de ontwikkelingen ook daar in een stroomversnelling, want steeds meer campings bieden laadfaciliteiten aan. Van de bijna 10.000 campings die ACSI jaarlijks inspecteert, heeft inmiddels ruim vijf procent laadpalen voor EV’s.
Het is voor campings ook belangrijk om deze service aan te bieden, want uit onderzoek van ACSI onder 11.000 kampeerders bleek dat 65 procent van de mensen met een elektrische auto, deze ook gebruikt om op kampeervakantie te gaan. En zelfs ruim een kwart koppelt de caravan achter de elektrische auto, vooral als de reis dicht bij huis blijft. Iets meer dan de helft van de kampeerders met een elektrische auto selecteert de camping dan ook speciaal op de aanwezigheid van een laadpaal.
Verdubbeling aantal laadpunten
Steeds meer campings zien ook de noodzaak om laadstroom aan te bieden voor elektrische rijders. Vakantiepark Koningshof in Rijnsburg was er al vroeg bij en plaatste in 2016 de eerste laadpaal. “Mijn vader, die destijds eigenaar was van de camping, had zelf een elektrische auto, dus daarom verscheen er een oplaadpunt”, vertelt Pim Kromhout.
“Maar gasten mochten de laadpaal ook gewoon gebruiken. In 2018 hebben we bij de realisatie van een nieuw centrumgebouw nog een laadpaal geplaatst met twee opladers. Daar wordt inmiddels goed gebruik van gemaakt, want er staat bijna altijd wel een auto.” Pim Kromhout denkt dat er wel een uitbreiding van het aantal laadpunten nodig is.
“We redden het nu goed met drie laadpunten, maar binnen vijf tot tien jaar zullen we het aantal moeten verdubbelen, denk ik. Het hangt af van de opschaalmogelijkheid van energieleveranciers en de bereidheid van mensen om over te stappen op elektrisch rijden. Velen vinden elektrische auto’s nog erg duur.”
“We krijgen vooral de laatste tijd veel vragen van gasten over de kosten en de laadtijden”, gaat Pim verder. “Die zijn niet altijd zo makkelijk te beantwoorden. Overdag is de stroom duurder dan ’s nachts en in de winter is het laden goedkoper dan in de zomer. De oplaadduur hangt af van de mogelijkheden van de auto en de gebruikte laadkabels. We proberen de belangrijkste informatie op onze website te plaatsen.”
Luxepositie
Nederland bevindt zich in een luxepositie voor wat betreft laadmogelijkheden, want 30 procent van alle laadpalen in de EU staat in ons land. Eind juni waren het er 67.000. Frankrijk doet het met bijna 46.000 laadpalen ook best goed, maar Frankrijk is wel 13 keer zo groot als Nederland. Duitsland staat op de derde plaats met iets minder dan 45.000 oplaadpunten. Maar er zijn wel zeer ambitieuze uitbreidingsplannen bij onze Oosterburen, mede omdat de Duitse automerken groot inzetten op elektrisch rijden.
In de rest van Europa is het vaak nog behelpen met je elektrische auto, al wordt er met name in populaire vakantielanden wel degelijk nagedacht over faciliteiten voor elektrische auto’s. Italië lijkt nog enigszins aansluiting te willen vinden en dat zie je ook terug bij campings die initiatieven ontplooien. Zoals Cieloverde Camping Village in Grosseto, dat in 2018 een van de eerste kampeergelegenheden in Italië was met laadfaciliteiten.
“Destijds hoorden we steeds meer over laadpunten in de rest van Europa”, vertelt Luca Doccini. “Het leek ons daarom een goed moment om ook een bijdrage te leveren aan een duurzamere manier van vakantie vieren. Door meerdere laadpalen te plaatsen wilden we de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s aanmoedigen. De drie laadpalen met elke twee opladers staan op een centraal gedeelte van de camping zodat onze klanten ze gemakkelijk kunnen gebruiken.”
Hernieuwbare energie
Luca is nog een stap verder gegaan want sinds 2019 gebruikt het hele resort alleen nog maar energie uit hernieuwbare energiebronnen. “Duurzaamheid is erg belangrijk voor ons en het opladen is voor klanten van Cieloverde Village Camping ook gratis. Ik was eerlijk gezegd trots op het feit dat onze camping deze service al zo snel kon aanbieden. Maar ik heb wel gemerkt dat de auto-industrie nog veel kan verbeteren aan elektrisch rijden. Er zijn nog grote verschillen in de accucapaciteit en de oplaadduur van de voertuigen. We wachten daarom ook met uitbreiding van het aantal laadpalen.”
Die afwachtende houding van campingeigenaren is begrijpelijk, maar de komende jaren verschijnen er wel veel nieuwe elektrische auto’s en elk jaar zet de industrie grote stappen voorwaarts. Zo was anderhalf jaar geleden nog vrijwel geen enkele elektrische auto geschikt om een caravan te trekken. Maar inmiddels zijn ze al niet meer op de vingers van twee handen te tellen. Ook hier verwachten we bijna een jaarlijkse verdubbeling van het aanbod. Bij de campers ligt dat wat anders, want de regelgeving rondom campers maakt elektrificatie van de aandrijflijn problematisch.
De meeste campers zitten met wat extra uitrusting al tegen de grens van het maximumgewicht als je met twee personen op pad gaat, dus voor een accupakket met een enigszins bruikbare actieradius is gewoon geen gewichtsreserve. En alle toekomstige camperaars een groter rijbewijs laten halen zal ook niet de bedoeling zijn. Misschien wordt het tijd dat de wetgevers in Europa daar ook eens over nadenken.
Elektrisch kamperen
Elektrische auto’s mochten aanvankelijk weinig tot niets trekken, maar de laatste jaren komt er gelukkig steeds meer keuze. En we hoeven ons ook niet meer te beperken tot kleine, lichte caravans, want de nieuwe Kia EV9 mag maar liefst 2.500 kilogram trekken. Hij kan je caravan bovendien van stroom voorzien. Bekijk de test van deze imposante alleskunner.