De caravanrijders die perse een elektrische trekauto willen, hadden tot voor kort eigenlijk geen keuze. Alleen de Tesla Model X had een bruikbaar trekgewicht van 2.250 kilogram. Maar na een testrit naar de Dolomieten konden we anderhalf jaar geleden constateren dat de geringe actieradius en de destijds nog zeer beperkte laadmogelijkheden de voordelen van elektrisch rijden nogal beperken.
Elektrische SUV’s van Audi en Mercedes
Ondanks alle nadelen was de Tesla destijds wel de enige elektrische auto die een caravan kon trekken. En dat voordeel behield de Tesla tot voor kort, maar inmiddels hebben Audi en Mercedes ook elektrische SUV’s in het gamma en die mogen beide 1.800 kilogram trekken. Dat is wel wat minder dan de grote Tesla, maar het is wel afdoende voor een forse middenklasse caravan.
Volvo en Polestar
Helaas kun je de volledig elektrische Audi e-tron en de Mercedes EQC niet echt betaalbaar noemen met vanafprijzen van dik 70 en bijna 80 euromille. De Tesla Model X Long Range kost overigens bijna € 95.000. De voor de herfst aangekondigde Volvo XC 40 Recharge P8 wordt wat betaalbaarder en gaat vanaf € 59.900 kosten. Hij kan 1.500 kilogram trekken. En ook de Polestar 2 heeft vergelijkbare specificaties, want hij is op de dezelfde techniek gebaseerd.
Lichte caravan of vouwwagen
Wie een lichte, kleine caravan heeft zoals de Dethleffs Coco of de Kip Shelter, of een vouwwagen, zou eventueel nog een Tesla Model 3 kunnen overwegen. Die mag 910 kilogram trekken. En van Jaguar mag de I-Pace ook maar 750 kilogram trekken bij een kogeldruk van 45 kilogram, terwijl deze auto eveneens bijna 80 mille kost.
Plug-in hybride
Als alternatief voor een volledig elektrische auto zou je een plug-in hybride kunnen kiezen. De Volkswagen Passat GTE (€ 49.630) mag bijvoorbeeld 1.900 kilogram trekken. De Audi A6 55 TFSI e quattro (€ 79.820) kan een caravan van 2.000 kilogram aan, en de Volvo V90 T8 Twin Engine (€ 71.495) en de Mercedes E 300e (€ 66.198) hebben zelfs een trekgewicht van 2.100 kilogram.
Hoge prijzen
Wie nog meer trekvermogen wil, kan terecht bij de grote plug-in hybride SUV’s zoals de Volvo XC90 T8 Twin Engine (2.400 kilogram), de P400e-versies van de Range Rover en de Ford Explorer PHEV (2.500 kilogram) en de BMW X5 xDrive 45e (2.700 kilogram). De beste trekauto’s zijn de plug-in hybride versies van de Porsche Cayenne en de Mercedes GLE 350 de die 3,5 ton mogen trekken. Maar dan praten we inmiddels al over zeer forse prijzen.
Niet opwaarderen
Er zijn meer plug-in hybride modellen vrijgegeven voor het trekken van een aanhanger, maar sommige flinke SUV’s met stekker, zoals de Ford Kuga PHEV en de DS7 Crossback E-Tense beperken het trekgewicht tot slechts 1.200 kilogram. De Mitsubishi komt tot 1.500 kilogram. Van de soms aangeboden opwaardering van het trekgewicht tot 2.000 kilogram adviseert Mitsubishi zelf geen gebruik te maken omdat de hybride aandrijflijn daarop niet is afgestemd.
Teleurstellende trekcapaciteiten
Teleurstellend zijn de trekcapaciteiten van de BMW 330e, 530e en X1 xDrive25e, die maar 750 kilogram aankunnen. Hetzelfde geldt voor de Hyundai Ioniq Hybrid en Plug-in Hybrid. De recent aan het Mercedes-gamma toegevoegde plug-in hybride van de A-klasse, de A 250e mag gelukkig tot 1.600 kilogram trekken. Daarnaast is er nog een (te lang) lijstje met plug-in hybride modellen die helemaal niets mogen trekken. Daarop prijken krachtige grote auto’s als de Mercedes S-klasse en de Porsche Panamera.
Conclusie
Wie een plug-in hybride trekauto zoekt, moet goed opletten. Zelfs sterk gemotoriseerde auto’s met deze techniek, mogen lang niet altijd voldoende trekken. Let dus goed op de specificaties! Bij de volledig elektrische trekauto’s, is het aanbod, nog zeer gering en eveneens nog erg prijzig.
Bron: MPS, Tekst: Thomas Harloff/Ingo Wagner, bewerking: Mario Vos