Wegen jouw auto en caravan bij elkaar meer dan 3.500 kg (zie verderop ‘Hoeveel weeg je?’) Dan heb je het rijbewijs E achter B nodig om deze combinatie te mogen besturen. En door het toenemende gewicht van auto’s is dat tegenwoordig steeds vaker het geval. Sinds 1980 zijn benzineauto’s gemiddeld 197 kilo zwaarder. Dat heeft te maken met (veiligheids-)vernieuwingen, maar ook met mode.
Zo rijden steeds meer mensen in grote en zware SUV’s. Daarnaast zijn ook elektrische auto’s door hun accu’s een stuk zwaarder dan benzineauto’s, gemiddeld 250 tot 300 kg. Met je autorijbewijs (categorie B) mag je met een caravan rijden, mits het totale gewicht van de combinatie onder 3.500 kg blijft. Wat de toegestane maximum massa van de voertuigen is, vind je terug op de bijbehorende kentekenbewijzen. Met het BE-rijbewijs op zak mag het totaal gewicht van de combinatie 7.000 kg zijn.
Altijd een passende opleiding
Waar je vroeger automatisch een E-toevoeging achter je rijbewijs B kreeg, moet iedereen die na 1984 zijn rijbewijs haalde een aanvullend examen doen. De redactie van ACSI FreeLife volgde daarvoor een rijopleiding bij Smits Opleidingen. Bij deze rijschool zijn er verschillende mogelijkheden om je BE-rijbewijs te behalen. Heb je weinig of geen ervaring met het rijden met een aanhanger dan kun je een tweedaagse rijopleiding volgen met aansluitend het praktijkexamen.
Wie al meer met een aanhanger gereden heeft kan de ééndaagse opleiding doen, zoals wij deden. Dan les je in de ochtend en dezelfde middag doe je je examen. Ben je niet zo zeker van je eigen kunnen, dan kun je een aparte voorbereidingsles voor de dagopleiding volgen. De spoedopleiding is er voor mensen die zo snel mogelijk het BE-rijbewijs nodig hebben.
Naast de extra kilo’s die je mee mag nemen, zijn er meer redenen voor het halen van een rijbewijs BE. Tijdens de rijopleiding krijg je het (achteruit)rijden met een aanhanger goed onder de knie. En krijg je betere controle over je auto en de aanhanger. Heb je je BE-rijbewijs al, dan kun je ook alleen een rijtraining volgen om je zelfvertrouwen te vergroten.
Hierop word je beoordeeld
- Kenteken ‘lezen’
- Interpreteren afmetingen, gewichten trekauto en aanhangwagen
- Aan- en afkoppelen van de aanhangwagen
- Beheersing van een combinatie van ruim elf meter
- Goede inschatting van de verkeerssituaties
- In- en uitvoegen
- Bijzondere verrichtingen zoals recht achteruit rijden en bocht naar links
Hoeveel weeg je?
De toegestane maximum massa is het leeggewicht en laadvermogen van een auto of caravan. Een caravan kan bijvoorbeeld een toegestane maximum massa van 1.500 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 1.200 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 300 kilo aan lading bij (laadvermogen). De toegestane maximum massa van de trekauto en de caravan bepalen bij elkaar opgeteld het gewicht van de combinatie.
Komt dit gewicht boven 3.500 kg uit, dan heb je een E-rijbewijs nodig om deze combinatie te mogen besturen. Daarnaast heb je te maken met het aantal kilo’s dat de trekauto mag trekken. Als dit minder is dan de toegestane maximum massa van de caravan dan mag je die niet trekken.
‘Denk aan je uitzwaai’
“Kijk links! Denk aan je uitzwaai!” Rijinstructeur Theo Smits blijft er geduldig op hameren. Rijden met een elf meter lange combinatie is nog geen automatisme voor redacteur Timo de Boer. “Niet geheel verrassend is ‘kijken’ een van de belangrijkste criteria waarop je wordt getoetst tijdens een rijexamen. Dat is al het geval als je je autorijbewijs wil halen, maar bij het rijden met een aanhanger komt er letterlijk nog meer bij kijken. Als je naar rechts afslaat, zwaait je aanhanger automatisch naar links uit.
Dan moet je goed in de gaten houden of er geen ander verkeer naast je zit. Tijdens het examen begin ik vaak net te laat met kijken. Dat is mijzelf niet ontgaan, maar de examinator ook niet. Gelukkig ziet hij deze fout door de vingers. Een ander punt van aandacht is de snelheid van aan komen rijden bij een kruising of rotonde. Langzaam is nog niet langzaam genoeg blijkt al snel.
Theo: “Als je tijdig terugschakelt naar z’n twee en de combinatie laat uitrollen, kun je rustig anticiperen. Komt er verkeer aan dan kun je op tijd stoppen, en anders kun je in een vloeiende beweging doorrijden.” Hiermee voorkom je dat je halverwege een kruising stil komt te staan. Gebeurt dit tijdens je examen, dan weet je meteen dat je gezakt bent.”
‘Ga mee met de stroming’
Bijna achttien jaar na het behalen van zijn B-rijbewijs is het ook voor FreeLife-redacteur Sander Cox tijd voor het E-chie. “Dat begint gelukkig zonder apart theorie-examen, maar met een open-boekoverhoring. Hoeveel gewicht mogen we meenemen? Hoe lang is de combinatie? Waaraan kun je een aanhanger naast het kenteken nog meer herkennen? De antwoorden kun je gewoon aflezen uit het kentekenbewijs en de RDW-papieren in de map.
Het gaat er om dat je al deze informatie juist kunt interpreteren. Dan is het tijd om te laten zien dat ik de combinatie soepel door het verkeer kan laten bewegen. Terwijl we een drukke woonwijk insturen, vraagt mijn examinator: “We moeten de combinatie gaan draaien en je mag daarvoor de weg aan je rechterhand gebruiken. Hoe zou je dat doen?” Dat wordt dus een bochtje links achteruit. Sinds begin dit jaar heb ik weliswaar een eigen vouwwagen, het achteruitrijden probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Daar ga ik vandaag niet aan ontkomen met deze viertonner.
Vanochtend tijdens het lessen wilde het maar niet vlotten. Meestal was ik te laat met insturen naar links, waardoor de aanhanger de stoeprand raakte en ik opnieuw kon beginnen. Tijdens het examen gaat het gelukkig beter. In een slakkengang stuur ik de combinatie in banaanvorm naar achter, terwijl ik de omgeving scan op voorbijgangers. Enkele minuten later staat de combi bus en aanhanger weer netjes recht.
Pfff, dat geeft vertrouwen voor het vervolg van mijn examen. Na veertig minuten zijn we weer terug en heb ik het idee dat ik de combinatie soepel door het verkeer heb gestuurd. Daar denkt de examinator jammer genoeg anders over. “Het gaat allemaal te langzaam”, concludeert hij na afloop. “Je moet echt meer meegaan met de stroming van het verkeer.”
‘Houd je combinatie altijd recht’
De eendaagse rijopleiding begint voor redacteur Berrit de Lange met een kort ritje om het ‘gevoel te krijgen’. “Naast me zit de doortastende, goedgemutste en geduldige instructrice Jessica Steinert. Ze wijst me erop dat Nederland het land van de ronde bochten is. Nooit eerder gerealiseerd, maar het klopt als een uhhh… bus. Zonder aanhanger draai je je auto vaak alvast in als je stopt om af te slaan of een rotonde nadert. Niet doen!
De kunst is om de ruim elf meter lange combinatie te allen tijde recht te houden, ook al sta je dan een paar meter voor streep of stoplicht stil. Zonder ‘knik’ zie je altijd of bijvoorbeeld fietsers of motorrijders zich naast je aanhanger hebben opgesteld. De eerste ‘bijzondere verrichting’ die ik ga oefenen is achteruitrijden, “op ongeveer een bierkratje afstand van de stoeprand”, aldus Jessica.
Bij de eerste poging zouden alle bierflesjes zeker in scherven zijn gegaan, want de aanhanger zwabbert alle kanten op. Te veel of net te weinig corrigeren scheelt in dit geval al snel meer dan een slok op een borrel. Daarna is het echt tijd voor de geduchte bocht achterwaarts. Altijd naar links, zegt Jessica, omdat naar rechts vanaf de bestuurdersstoel het zicht op de indraaiende aanhanger ontbreekt.
Mijn pogingen lijken eerlijk gezegd h-e-l-e-m-a-a-l nergens op. Jessica’s ezelsbruggetje – altijd de andere richting op sturen dan waar de aanhanger naartoe moet – strandt telkens weer ergens in het spectrum tussen cognitieve en motorische vaardigheden. Achterwaarts keren gaat helaas ook tijdens het examen ‘s middags verre van perfect. “Maar de combi ís gekeerd én passerende scooterrijders en fietsers leven nog”, merkt examinatrice Jossette droogjes op. “Ach, een zesje is ook goed genoeg”, zegt Jessica na afloop eerlijk.”
Meer info:
Bij Smits Opleidingen kun je onder deskundige begeleiding je aanhangerrijbewijs halen. Deze door de Bovag erkende rijschool heeft meerdere locaties in Nederland. Kijk voor de mogelijkheden op smitsopleidingen.nl
In één dag je camperrijbewijs? Dat kan!
Ga je een camper besturen die meer dan 3.500 kg weegt? Dan heb je een speciaal camperrijbewijs nodig. Dat is makkelijker dan het wellicht klinkt, merkte ACSI FreeLife-redacteur Timo, want je kunt het al in één dag halen. Timo vertelt je alles wat je moet weten!