ACSI FreeLife

Menu

10 vragen aan Anno Huidekoper

Anno Huidekoper van Fixxter Nederland bouwt unieke, elektrische camperbussen onder de merknaam Fixxter en Fixxter XXL. De ondernemer is inmiddels ook bezig met het ontwikkelen van een camper op waterstof.

Auteur
Savannah Bos
Datum
ReactiesReageer
Camperfixx

Wat is jouw kijk op duurzaam kamperen?
‘’Mijn persoonlijke visie is dat we onze ecologische voetafdruk moeten verkleinen. Maar zeker als bedrijf vind ik dat je een verantwoordelijkheid hebt om daarin mee te bewegen. Er komt een moment dat je met je vervuilende Euro-dieselmotor nergens meer welkom bent. De energietransitie is niet andermans probleem, maar een gezamenlijk probleem.’’

Welke gemiste kansen zie je wat dat betreft om je heen?
‘’Het valt mij op dat belangenverenigingen niet altijd een visie hebben op duurzaamheid, terwijl ze dat wel zouden moeten hebben. Op de website van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) zie ik die visie terugkomen. Maar bij Hiswa-Recron, de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC), de Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en de ANWB vind ik nergens een duidelijke visie terug. Het gevaar is dat je bij een gebrek aan visie een slachtofferrol aanneemt, als in: We mogen nergens meer rijden. Maar je kunt het ook omdraaien en samen zorgen dat iets niet meer mag.’’

Wanneer ben je begonnen met het bouwen van campers?
‘’Ik bouw al zo’n tien jaar campers. Dat is begonnen met een kastje, een keuken en een door de RDW goedgekeurde slaapbank. De vraag nam steeds verder toe. Toen zijn we complete campers gaan bouwen.’’

Camperfixx

Hoe kwam je op het idee voor de ontwikkeling van elektrische campers?
‘’Het was een kwestie van tijd voordat de elektrische versie van de camper er aan kwam. Wij hebben die kans gepakt en hebben een goede partner gevonden in VDL, de Nederlandse fabrikant die onder meer Mini’s voor BMW maakt. En in de Haaima Hylkema autogroep, die altijd direct elektrische Peugeot- en Opelbussen kunnen leveren die wij ombouwen tot e-Fixxter. Als je het mij vraagt hoort er tegenwoordig eigenlijk in iedere showroom een elektrische camper te staan.’’

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een elektrische- en een dieselcamper?
‘’Een elektrische camper is stiller dan een dieselmotor. Je hoeft niet meer te tanken, maar te laden. Zeker in Nederland is dat met een actieradius van 250 kilometer geen probleem. Je kunt een e-camper dus ook prima gebruiken als een dagelijks vervoermiddel. Bovendien is hij in een half uur voor 75 procent opgeladen.’’

Waarom zou je als kampeerder de aanschaf van een e-camper moeten overwegen?
‘’Ik kreeg laatst bezoek van een klant die heel treffend vertelde dat hij zich kapot schaamde als hij met een stinkende diesel door de Alpen reed. Een elektrische camper is in aanschaf iets duurder dan een dieselmotor, maar vervolgens heb je geen wegenbelasting meer en hoef je onderweg niet meer te tanken. De kilometerprijs is lager en de afschrijving gaat minder snel. De elektrische aandrijving is minder onderhoudsgevoelig dan een motor met bewegende delen. En dan hebben we het nog niet over de klimaatbewuste keuze.’’

Camperfixx

Hoe ziet de toekomst eruit voor deze campers?
‘’De vraag naar duurzame oplossingen groeit. Er wordt nu vooral een technische discussie gevoerd op het gebied van elektriciteit voor de korte afstanden en waterstof voor de langere afstanden. De vraag is: Heeft waterstof zin? Er zijn momenteel maar acht waterstoftankpunten in Nederland. Willen we ver omrijden om waterstof te tanken? Of krijgt iedereen thuis een installatie om zelf waterstof te maken? ’’

Hoe stond jij er tien jaar geleden eigenlijk bij op de camping?
‘’Toen kampeerde ik in mijn eerste omgebouwde VW T5-camper. Zo’n camperbus voelt als ‘kamperen met een tentje 2.0’. Maar ook ik ben met een tentje begonnen.’’

Hoe kampeer je nu?
‘’Ik heb nog steeds het eerste model Fixxter XXL, op basis van een Peugeot Expert. Eerst een diesel, nu de elektrische uitvoering. Mijn vrouw en ik zijn wandelaars, maar we houden ook van art deco-architectuur in de stad. Dan is het handig dat je de camper gewoon in de stad kan parkeren.’’

Hoe ziet kamperen er in de toekomst uit?
‘’Kamperen zal nog altijd divers zijn; klein, groot of georganiseerd. Die diversiteit blijft, net als de hang naar vrijheid en het gevoel dichter bij de natuur te willen staan. Maar intussen blijven de milieudiscussies doorgaan. De mobiliteit verandert en de transitie blijft een uitdaging.’’

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Benieuwd naar de vragen die wij hebben gesteld aan een van de andere beroepskampeerders? Bekijk het interview met ‘profkampeerder’ Volker Stallmann. 

Praat mee

Praat mee: 10 vragen aan Anno Huidekoper

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht