In de loop der jaren hebben caravans een steeds fraaier uiterlijk gekregen. Hun vormen zijn vloeiender geworden en kleurige patronen sieren de buitenkant. Onder de opbouw oogt het vaak een stuk minder. Onder veel caravans zie je de door de fabriek geleverde stalen standaardvelgen. Dat is jammer, want kampeerders willen ook met hun caravan de blits kunnen maken.
Meer dan verfraaiing
Niet iedereen weet dat aluminiumvelgen meer bieden dan alleen verfraaiing. “Lichtmetalen velgen lopen minder corrosie op en zijn doorgaans makkelijker in het onderhoud dan stalen velgen”, vertelt Thiemo Fleck, bandenexpert van de Duitse tijdschriften Promobil en Auto Motor und Sport. Werd er een paar jaar geleden nog gezegd dat je aluminiumvelgen alleen in de zomer kunt gebruiken, dankzij een speciale lak zijn ze allang winterbestendig geworden. Je kunt verder aan de leverancier vragen of het model velg dat je wilt bestand is tegen strooizout.
Op de prijslijsten van veel caravanfabrikanten vind je aluminiumvelgen als optie. Vaak biedt de fabrikant dan één model velg aan. Ga je bij de bandenspecialist op zoek naar velgen dan kom je van een koude kermis thuis. Bij navraag bij verschillende bandenspecialisten wordt ons verteld dat we voor lichtmetalen velgen voor caravans bij caravanfabrikanten moeten zijn. Dat komt door de ingewikkelde en dure vergunningenprocedure. En verder is de vraag ook niet groot genoeg om de velgen voor een redelijke prijs in voorraad te nemen.
RDW
Welke wielen, velgen en banden onder een caravan gemonteerd (mogen) worden, wordt in ons land vastgelegd bij de type keur. De importeur/fabrikant geeft op wat mogelijk is en de RDW (keuringsinstantie) legt dat vast in specificaties als het technisch acceptabel is.
Er zal meestal een al dan niet uitgebreide reeks van wielmaten (diameter en breedte) en een reeks van bijpassende bandenmaten gegeven worden. Hierbij wordt de belastbaarheid van zowel de toegestane velg als de daarbij horende band in acht genomen. Het geheel wordt vastgelegd in de technische specificaties van de caravan en is vervolgens een onderdeel van de APK-eisen.
Hoewel in Nederland geen APK-keuring voor caravans verplicht is, gelden deze eisen wel degelijk bij een eventuele check onderweg. Sommige verzekeraars gaan moeilijk doen als een caravan niet volgens de specificaties uitgevoerd blijkt te zijn en er uitgekeerd moet worden na calamiteit.
In deel 2 leggen we je uit wat de ET-waarde van een velg is en hoe je de codetaal van de velg kan ontcijferen.
Tekst: MPS, Benjamin Köbler-Linsner, foto’s: Dieter S. Heinz, Uli Regenscheit, Hersteller